Základní vymezení inkluzivní didaktiky, antropologická, neurobiologická a sociálněpsychologická východiska inkluzivní pedagogiky. Vývoj pedagogických paradigmat v evropských zemích v kontextu vývoje ve 20. a 21. století. Principy inkluzivního vzdělávání v dílech světových myslitelů a pedagogů v průběhu staletí. Cíle vzdělávání v kontextu aktuálního vývoje společnosti s důrazem na společné vzdělávání. Personální, demografické a normativní východiska a zásady společného vzdělávání v ČR. Heterogenní třída - aktuální pohled s využitím statistických dat MŠMT ČR. Metody a formy práce ve výuce v heterogenních třídách - asociační metody, aktivizační metody, diferenciační výukové metody. Alternativní školy v kontextu společného vzdělávání. Principy jednotlivých alternativních vzdělávacích směrů využitelné při společném vzdělávání, zhodnocení aktuálního stavu pedagogických směrů aktuálně realizovaných v České republice v kontextu vzdělávání žáků se SVP. Eliminace školní neúspěšnosti a školního selhávání v cílech a prostředcích 1. stupně podpůrných opatření. Role školního poradenského pracoviště v nastavování, realizaci a vyhodnocování PO 1. stupně. Sdílení, intervize a supervize a jejich role v podpoře školního klimatu a v podpoře spolupráce v rámci pdg. sboru Hodnocení, jeho metody, formy a principy využitelné v práci v heterogenní třídě, úloha formativního hodnocení v hodnocení individuálního pokroku žáka. Rizika a příležitosti slovního hodnocení v českém školství. Výuka specifických dovedností u žáků se zdravotním postižením; reedukační a kompenzační činnosti realizované v rámci předmětu speciálně pedagogické péče; postavení ve vzdělávacím plánu žáka, hodnocení, výukové kompetence, role v individuálním plánování. Personální podpora ve třídě se žákem se SVP; principy a role tandemového vyučování; spolupráce učitele a asistenta pedagoga, spolupráce učitele s poradenským pracovníkem ŠPZ, interdisciplinární spolupráce. Didaktické postupy při výuce trivia u žáků s mentálním, tělesným a smyslovým postižením. Možnosti AAK ve vzdělávání žáků se SVP; další specifické didaktické postupy využívané ve vzdělávání žáků s těžkým postižením. Vzdělávání pedagogů participujících na společném vzdělávání. Literatura: BAGLIERI, S., SHAPIRO, A. (2017) Disability studies and the inclusive classroom: Critical practices for embracing diversity in education. Taylor & Francis Ltd. BAKKEN, J. P., OBIAKOR, F. E. (2016) General and special education inclusion in an age of change: Impact on students with disabilities. Emerald Publishing Limited. BERTRAND, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992) Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis. BREZINKA, W. (1996) Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. BRUGGER, W. (1994) Filosofický slovník. Praha: Naše vojsko. CIPRO, M. (1968) Dialektika výchovy. Praha. CIPRO, M. (1999) Pedagogika a společnost. Praha: Vlastním nákladem autora. DEWEY, J. (1932) Demokracie a výchova. Praha. DEWEY, J. (1947) O pramenech vychovatelské vědy. Praha.
|