Předmět: Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči
Kód předmětu USS/XZFYO
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky fylogeneze a ontogeneze lidské řeči v kontextu historických i soudobých poznatků integrujících psychologické, sociologické, lingvistické a další aspekty výzkumu v této oblasti s důrazem na přímou aplikaci publikovaných vědeckých poznatků do sféry speciálněpedagogické - logopedické. V okruhu fylogeneze řeči bude předmětem především historický vývoj náhledu na vznik orální komunikace, vývoj grafické a symbolické komunikace, základní teorie a hypotézy v oblatsi fylogenez řeči, chronologický pohled na fylogenezi řeči v souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem, komparace poznatků o fylogenezi a jejich aplikace na ontogenezi řeči. Součástí předmětu je podrobný náhled na problematiku ontogeneze lidské řeči v kontextu psychomotorického vývoje a jeho odchylek a specifik u jedinců s různými formami zdravotního postižení či znevýhodnění, z kulturně či jazykově odlišného prostředí a dalších - aplikace poznatků z medicínských a psychologických disciplín, terminologie a klasifikace jednotlivých etap ontogeneze řeči - srovnání přístupů ke klasifikaci a vybraných dělení, základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje) - komparace vybraných pojetí, náhled na preverbální období a ranou vokalizaci, období vlastního vývoje řeči a přechodové fáze, kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace, profilující osobnosti a literatura. Studijní literatura a studijní pomůcky: BARRETT, L., DUNBAR R., LYCCETT J. (2007) Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-969-7 ČERNÝ, J. (2005) Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál. ISBN 9788071789086 DAMSTÉ, H. (2000) Koncentrický člověk. Systém lidské komunikace, adaptace a obrany. Praha, Asociace klinických logopedů ČR. DEMLOVÁ, E., et al. (Sest.) (2004) K verbální a neverbální komunikaci: výběr z prací českých a slovenských autorů. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 8070426624 DVOŘÁK, J. (2007) Logopedický slovník. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 EVANS, D., ZARAZE, O. (2002) Evoluční psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-611-X FEUERSTEIN, R. et al. (2017) Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Překlad Věra Pokorná. Vydání první. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1168-6 HAGEGE, C. (1998) Člověk a řeč: lingvistický příspěvek k humanitním vědám. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-331-8 JEDLIČKA, R. (2017) Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Vydání 1. Praha: Grada, Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5 KEREKRÉTIOVÁ, A. (2016) Logopedická propedeutika. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. ISBN 978-80-223-4164-6 KMENTOVÁ, M. (2015) Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-869-1 KOUKOLÍK, F. (2002) Lidský mozek: funkční systémy: norma a poruchy. Praha: Portál. ISBN 8071786322 KRČMOVÁ, M. (2007) Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Ostrava: OU. ISBN 978-807-368-4051 LECHTA, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 190 s. ISBN 978-80-7367-977-4 LOVE, R. J., WEBB, G. W. (2009) Mozek a řeč. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-464-9 MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C. L. (1999) Psychobiologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-116-9 MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. (2013) Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky (1. vyd.). Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3721-7 MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. (2013) Základy logopedie a organizace logopedické péče (1. vyd.). Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3722-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -