Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace zahrnující rovinu orální, grafickou a znakovou, verbální i neverbální, včetně suprasegmentální roviny a tzv. koverbálního chování v průběhu komunikace u jedinců všech věkových kategorií a v kontextu všech resortů, ke kterým se diagnostika narušené komunikační schopnosti vztahuje, analýza interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce s dalšími speciálněpedagogickými obory, pedagogy, lékařskými i nelékařskými specialisty, psychology, lingvisty a dalšími odborníky. Zvláštní pozornost bude věnována aplikace moderní přístrojové techniky, ICT technologií v diagnostice komunikační schopnosti a diagnostiku narušení orofaciální oblasti či oblasti polykání ve vztahu k logopedické diagnostice, opět v návaznosti na mezioborovou spolupráci. Součástí předmětu bude komparace významu a aplikační úrovně tuzemských i zahraničních diagnostických materiálů, testových baterií a dalších relevantních publikovaných zdrojů aplikovatelných do oblasti diagnostiky narušené komunikační schopnosti, jejích specifik a odchylek. Nezbytný bude podrobnější vhled do aktuálně se prosazujících a rozvíjejících trendů v diagnostice narušené komunikační schopnosti s důrazem na nutnost respektování celosvětového zvýšení migrace obyvatel a tudíž tlaku na aplikaci moderních přístupů k posuzování úrovně komunikační schopnosti s ohledem na kulturně-jazykové zázemí, problematiku bilingvismu či multilingvismu a další soudobé jevy. Studijní literatura a studijní pomůcky: BARRE, F. LA. (2004) Jak mluví tělo: neverbální chování v klinické praxi. Praha. Triton. ISBN 80725444 CSÉFALVAY, Z., LECHTA, V. a kol. (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3 ČMEJLA, R. (2016) Hodnocení patologických promluv = Speech pathology assessment. V Praze: České vysoké učení technické. Profesorské přednášky; 3/2016. ISBN 978-80-01-05919-7 DEMLOVÁ, E., et al. (Sest.) (2004) K verbální a neverbální komunikaci: výběr z prací českých a slovenských autorů. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 8070426624 DVOŘÁK, J. (2007) Logopedický slovník. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 GANGALE, D. C. (2004) Rehabilitace v orofaciální oblasti. Praha: Grada. ISBN 8024705346 JANOUŠEK, J. (2015) Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Praha: Grada Psyché. ISBN 978-80-247-4295-3 JEDLIČKA, R. (2017) Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5 KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. (2009) Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. ISBN 978-80-223-2574-5 KEREKRÉTIOVÁ, A. (2016) Logopédia. V Bratislave: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-4165-3 KLENKOVÁ, J. (2006) Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9 KNÁPEK, M. POTMĚŠIL, M. Analýza komunikačního chování. [elektronický zdroj] CD rom. ISBN 9788024419794 KNOPPOVÁ, P., KUČEROVÁ, J. (2006) Význam logopedické intervence u osob s psychiatrickou diagnózou. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1545-3 KOŠŤÁLOVÁ, M. (2015) Vývoj a použití standardizovaných nástrojů pro diagnostiku neurogenních poruch komunikace [rukopis]. KULIŠŤÁK, P. (2011) Neuropsychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-891-3 KULIŠŤÁK, P. a kol. (2017) Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3068-7
|