Obsah předmětu je zaměřen na kompetence, teoreticko-metodologické aspekty, strukturu, instituty, procesy, metody a prostředky psychopedické diagnostiky, na bazální psychometrii, edukometrii, psychodiagnostiku a sociometrii dětí, žáků a dospělých jedinců se mentálním postižením, s oslabením kognitivního vývoje a PAS. Kromě normativní diagnostiky obsahující klinické i standardizované postupy, techniky a metody se zabývá disciplína také dynamickou diagnostikou a obecně přístupy lege artis a vztah diagnostických domén ke stanovení stupně podpůrných opatření (katalogy). Studijní literatura a studijní pomůcky VAŠEK, Š. (1991). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. POTMĚŠIL, M., VALENTA, M. (2006). Chapters on Special Education. Olomouc: VUP. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: VUP. ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s PAS či dalším psychickým onemocněním. Olomouc: VUP. SVOBODA, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ŠVARCOVÁ, I. (2006). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. THOROVÁ, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. VALENTA, M., MÜLLER, O., a kol. (2022). Psychopedie. Praha: Parta.
|