Předmět: Alternativní a augmentativní komunikační systémy

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Alternativní a augmentativní komunikační systémy
Kód předmětu USS/XZAAK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je hluboký teoretický vhled do teorie AAK, geneze a současného stavu využití jednotlivých technik AAK u nás i v zahraničí. Vytváření kreativních alternativ s ohledem na specifika jednotlivých vad a poruch s ohledem na míru postižení a věk klienta. Požaduje schopnost komparace situace v AAK a vývoji technik u nás a v zahraničí. Studijní literatura a studijní pomůcky: ABDALA, C. (1999) Pediatric audiology: Evaluating infants. In D. Chen (Ed.), Essential elements in early intervention (pp. 246-284). NY: AFB Press. American Speech-Language-Hearing Association (2004). Roles and responsibilities of speech-language pathologists with respect to augmentative and alternative communication: Technical report. ASHA Supplement, 24, 1-17. and alternative communication use and acceptance by adults with traumatic brain injury. Augmentative and Alternative Communication. ANGELO, D. (1998) Impact of augmentative and alternative communication devices on families. Augmentative and Alternative Communication, 16, 37-47. BALANDIN, S., & MORGAN, J. (2001) Preparing for the future: Aging and augmentative and alternative communication. Augmentative and Alternative Communication, 17, 99-108. BATES, E. (1979) The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy. San Diego: Academic Press. BATSHAW, M., SHAPIRO, B. (2002) Mental retardation. In M. Batshaw (Ed.), Children with disabilities (5th ed) (pp. 287-305). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. BAUER, A., MATUSEK, K. (2001) Designing and evaluating accommodations and adaptations. In A. Bauer & G. M. Brown (Eds.), Adolescents and inclusion (pp. 139-166). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. BECK, A., BOCK, S., THOMPSON, J., KOSUWAN, K. (2002) Influence of communicative competence and augmentative and alternative communication technique on children?s attitudes toward a peer who uses AAC. Augmentative and Alternative Communication, 18, 217-227. BEUKELMAN, D., YORKSTON, K., DOWDEN, P. (1985) Communication augmentation: a casebook of clinical management. Austin: Pro-Ed. BOČKOVÁ, B. (2007) Aplikace principů alternativní a augmentativní komunikace v terapii vývojové dysfázie. In Mühlpachr, P. Dilemata speciální pedagogiky. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-012-8 BONDY, A., FROST, L. (2007) Vizuální komunikační strategie v autismu, Grada. ISBN 978-80-247-2053-1 EDELSBERGER, L. a kol. (2001) Defektologický slovník. Praha: Nakladatelství H&H. ISBN 14-804-78 JANOVCOVÁ, Z. (2003) Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9 JELÍNKOVÁ, M. (2001) Autismus IV ? Péče o dospělé klienty s autismem, Praha: IPPPČR. JELÍNKOVÁ, M., NETUŠIL, R. (1999) Autismus I ? Problémy komunikace dětí s autismem, Praha: IPPPČR. KLENKOVÁ, J. (1998) Alternativní a augmentativní komunikace. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido. KREJČIŘOVÁ, D. (2003) Autismus VII ? Diagnostika poruch autistického spektra, Praha: IPPP. LECHTA, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti, Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5 LUDÍKOVÁ, L. (2005) Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1154-7 PEETERS, T. (1998) Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-114-X SCHOPLER, E. (1999) Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál. ISBN 80-7178-292-5 SCHOPLER, E., REICHLER, R. J., LASINGOVÁ, M. (1998) Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami, Praha: Portál. ISBN 80-7178-799-1 VÁGNEROVÁ, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3 YORKSTON, K. M., BEUKELMAN, D. R., STRAND, E. A., BELL, K. R. (1999) Management of motor speech disorders in children and adults (2nd ed.). Austin: Pro-Ed.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -