Vyučující
|
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
The aim of the exam is to prove the knowledge in technical aids for persons with mobility impairments according to orthopeadics classification and to use them in special education.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
The discipline presents the system of classification of technical aids designed for persons with mobility impairment as described by selected authors of relevant literature - focus is also on special education and medical aspects. The significance of special education (physical disability education) is explained in relation to the use of technical aids in the context of comprehensive rehabilitation of persons with mobility impairment. The use of technical aids is explained for age categories of persons with mobility impairment and includes the resorts of the Ministry of Health, Ministry of Education and Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic. The legislative framework (and procedure) of funding the provision of technical aids is described. The significance (in terms of reeducation, compensation and rehabilitation) of the use of technical aids for the users and their narrow and broad social environment is explained. V rámci předmětu jsou uvedeny klasifikace technických pomůcek využitelných u osob s poruchami mobility, tak jak jsou prezentovány vybranými autory odborné literatury - popsáno je mj. hledisko speciálně pedagogické a medicínské. Následně je zdůrazněn význam speciálně pedagogické (somatopedické) diagnostiky ve vztahu k využitelnosti technických pomůcek v rámci komplexní rehabilitace osob s poruchou mobility. Popsána je využitelnost technických pomůcek u všech věkových kategorií osob s poruchou mobility, jakož i v resortu MZ ČR, MŠMT ČR a MPSV ČR. Je zde také vymezen legislativní rámec (a postup) pro poskytování finančních příspěvků na technické pomůcky. Vymezen význam (reedukační, kompenzační a rehabilitační) aplikace technických prostředků pro vlastní uživatele, jakož i pro jejich širší i užší sociální okolí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher
|
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČEK, J. (2001). Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti s tělesným postižením v mateřské a základní škole.. Praha: Septima.
-
ŠNAJDAROVÁ, H. (2007). Bezbariérové stavby: právní a normové prostředí, úpravy staveb. Praha: ERA.
|