Předmět: Technical aids for people with mobility disorders, and their use in somatopedic practice

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Technical aids for people with mobility disorders, and their use in somatopedic practice
Kód předmětu USS/XXQTF
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
The aim of the exam is to prove the knowledge in technical aids for persons with mobility impairments according to orthopeadics classification and to use them in special education.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
The discipline presents the system of classification of technical aids designed for persons with mobility impairment as described by selected authors of relevant literature - focus is also on special education and medical aspects. The significance of special education (physical disability education) is explained in relation to the use of technical aids in the context of comprehensive rehabilitation of persons with mobility impairment. The use of technical aids is explained for age categories of persons with mobility impairment and includes the resorts of the Ministry of Health, Ministry of Education and Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic. The legislative framework (and procedure) of funding the provision of technical aids is described. The significance (in terms of reeducation, compensation and rehabilitation) of the use of technical aids for the users and their narrow and broad social environment is explained. V rámci předmětu jsou uvedeny klasifikace technických pomůcek využitelných u osob s poruchami mobility, tak jak jsou prezentovány vybranými autory odborné literatury - popsáno je mj. hledisko speciálně pedagogické a medicínské. Následně je zdůrazněn význam speciálně pedagogické (somatopedické) diagnostiky ve vztahu k využitelnosti technických pomůcek v rámci komplexní rehabilitace osob s poruchou mobility. Popsána je využitelnost technických pomůcek u všech věkových kategorií osob s poruchou mobility, jakož i v resortu MZ ČR, MŠMT ČR a MPSV ČR. Je zde také vymezen legislativní rámec (a postup) pro poskytování finančních příspěvků na technické pomůcky. Vymezen význam (reedukační, kompenzační a rehabilitační) aplikace technických prostředků pro vlastní uživatele, jakož i pro jejich širší i užší sociální okolí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KUBÍČOVÁ, Z., KUBÍČEK, J. (2001). Kompenzační a didaktické pomůcky pro děti s tělesným postižením v mateřské a základní škole.. Praha: Septima.
  • ŠNAJDAROVÁ, H. (2007). Bezbariérové stavby: právní a normové prostředí, úpravy staveb. Praha: ERA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr