Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
The goal is a deeper insight into the neurogenic route contingent forms of communication disorder primarily involving the lymph obtained range of organic disorders - aphasia and disturbance of speech articulation for an organic basis - dysarthria, which formed the basis of disability in the central nervous system.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem narušené komunikační schopnosti zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch - afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě - dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů. Obsahem budou jednotlivé aspekty terminologie, klasifikace, symptomatologie, incidence, diagnostiky, intervence, terapie a prognózy těchto poruch v kontextu historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o získaných poruchách fatických funkcí (i ve vztahu k poruchám lexie, grafie, kalkulie, praxie a muzie) a organicky podmíněných formách narušení artikulace a odchylkám rofaciálníh systému poruchám polykání. Pozornost bude věnována transformaci symptomů z vývojového hlediska a v rámci všech forem verbální i neverbální komunikace, včetně vztahu k cerebrální aktivitě a hemisférové specializaci či lateralizaci fatických funkcí a artikulace. Zvlášť bude zohledněna problematika afázie u demencí, fatické poruchy podkorové a pravohemisférové deficity. Součástí předmětu diferenciálně-diagnostický a diagnosticko-terapeutický náhled na specifika afázií a dysartrií. Pozornost bude věnována rovněž aplikaci speciálně přístrojové diagnostické i terapeutické techniky, pomůcek a didaktických materiálů, využití psychoterapeutických přístupů, zkoumání efektivity skupinové i individuální logopedické terapie a mezioborové spolupráce.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Fulfilment of subject requirements as stipulated by the teacher
|
Doporučená literatura
|
-
CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
-
GANGALE, D. (2004). Rehabilitace v orofaciální oblasti.. Praha: Grada.
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
NEUBAUER, K. a kol. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých.. Praha: Portál.
|