Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogický výzkum jako metoda lidského poznávání. Druhy pedagogických výzkumů. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Deskriptivní statistické metody (charakteristiky polohy, míry variability, metody grafického zobrazování dat, metody průzkumové analýzy). Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Statistické testy významnosti pro data nominální, ordinální a metrická. Určování těsnosti vztahů mezi proměnnými (korelační a regresní analýza v pedagogickém výzkumu). Faktorová a shluková analýza a jejich možnosti v pedagogickém výzkumu. Jenoduchá a dvoufaktorová analýza rozptylu. Klasické i méně obvyklé metody sběru dat v pedagogických výzkumech a jejich výpovědní hodnota.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Research in pedagogy, its kinds and types. Qualitative and quantitative types of research. Measurements in pedagogical research, its types and qualities. Methods of statistical descriptions of data. Statistical significance tests and their application in pedagogical research. Assessing the relations between variables. The principle of factor analysis. The principle of ANOVA. Data collection methods in pedagogical research. Planning research. The information basis of pedagogical research.
Studenti budou schopni: - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického ukotvení témat disertačních prací, výstupem předložený projekt disertační práce - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, doloženo v předloženém projektu disertační práce, - popsat a srovnat metodologické přístupy ke zkoumání pedagogické reality - navrhnout design výzkumu v pedagogice, doložit v předloženém projektu disertační práce - osvojit si etické zásady ve vědě a výzkumu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování výzkumného projektu disertační práce.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDERSON, G.; ARSENAULT, N. (1998). Fundamentals of educational research. London.
-
BECHHOFER, Frank, PATERSON, Lindsay. (2000). Principles of Research Design in the Social Sciences. . London: Routledge.
-
BORG, W. R., GALL, M. D. (1998). Educational Research. An Introduction.. New York: Longman.
-
BORWN, A., DOWLING, P. (1998). Doing Research/Reading Research. A mode of Interrogation for Education.. London: Falmer Press.
-
BRIDGES, D., SMITH, R. (eds). (2007). Philosophy, Methodology and Educational Research. Oxford: Blackwell.
-
deMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates .
-
GIVEN, Lisa M. (ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods.. London: SAGE.
-
JOHNSON, Burke, CHRISTENSEN, Larry. (2012). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. London: SAGE.
-
Kerlinger, F. K. (1972). Základy výzkumu chování.. Praha: Akademia.
-
MARCZYK, Geoffrey, DEMATTEO, David, FESTINGER, David . (2005). Essentials of research design and methodology. Hoboken: Wiley.
|