Název předmětu | Narušený vývoj jazyka a řeči |
---|---|
Kód předmětu | USS/XUNVJ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je hlubší komplexní vhled do problematiky narušeného vývoje řeči ve všech jeho dimenzích, v soudobém i historickém kontextu. Obsahem budou jazykově podmíněné vývojové deficity konkrétně z pohledu narušeného vývoje řeči jakožto dominujícího narušení, specificky narušeného vývoj řeči - vývojové dysfázie (v relevanci se zahraničním pojetím SLI), poruchy centrálního zpracování auditivního signálu (v relevanci se zahraničním pojetím CAPD), sémanticko-lexikální a sémanticko-pragmatické poruchy, vývojové fonologické poruchy a další formy souvztažných narušení. Důraz bude kladen na aplikaci vědecko-výzkumných poznatků v této oblasti s využitím multioborových zdrojů a syntézy odborných poznatků tuzemských i zahraničních. Zvláštní pozornost bude věnována fatickým funkcím a jejich vztahu k cerebrální aktivitě, zvláště na úrovni hemisferální specializaci a koordinaci. Problematika bude zkoumána ve vztahu k terminologii, incidenci, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, intervenci a terapii, prevenci a prognóze. Aplikovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín. Komparováno bude vnímání pojetí narušeného vývoje řeči v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech především v oblasti pervazivních vývojových poruch, mentálního postižení, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí. Zkoumány budou projevy narušeného vývoje řeči v jednotlivých složkách komunikační schopnosti, sekundární symptomatologie, transformace symptomů, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu - neuropsychologická podstata moderních náhledů na specificky narušený vývoj řeči, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciálnaja pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |