Předmět: Philosophical aspects of education

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Philosophical aspects of education
Kód předmětu USS/XGPVV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
The content of the course focuses on the effect of philosophical movements on the development of educational theory and practice in the period of ancient Eastern philosophy (China, India) in contrast with Classical and Christian spiritual attitudes in the life of man. Effect of scholasticism on medieval level of education. Importance of Renaissance and humanism in the education of man. Effect of religious reformation on the development of educational thoughts. Philosophy of Jesuit education. Philosophical and educational thoughts of the Enlightenment period. Reflection of major philosophical movements of the 19th and 20th century in education. Socio-economic and political orientation of philosophical thinking in the context of national awareness, enlightenment and social trends, gradual development of industry, and rise of natural sciences and technical sciences. Attention is also paid to the concept of man and educational movements of the 19th and 20th century. Definition of personality and individuality in education. Theory of values in the history of philosophy (from antiquity to the present day) and its reflection in educational theory and practice. Focus in on a historical-comparative analysis of educational categories in relation to various philosophical movements (pragmatism, positivism, existentialism, dynamic education, religious education, etc.) Effect of philosophical thoughts on the position of the teacher and student, their roles in society. Importance of the system of values for the teacher and the teaching process. The result is a radical criticism of the contemporary school as a global problem. Philosophical principles of school humanization. Philosophical background of educational innovations. Position of educational sciences in a democratic society. Humanistic and philosophical background of the current educational sciences. Human inclusion in the plural world of nature and culture. Obsah předmětu je zaměřen na vliv filozofických směrů na vývoj výchovné teorie a praxe v období rozvoje staré východní filozofie (Čína, Indie) a protiklad antického a křesťanského duchovního postoje v životě člověka. Vliv scholastiky na středověkou vzdělanost. Význam renesance a humanismu ve výchově a vzdělávání člověka. Vliv náboženské reformace na vývoj pedagogických názorů. Filozofie jezuitské výchovy. Filozofické a pedagogické názory období osvícenství. Odraz hlavních filozofických směrů 19. - 20. století v pedagogice. Sociálně ekonomická a státovědná orientace filozofického myšlení v souvislosti s národně uvědomovacími, osvětovými a sociálními tendencemi, postupným rozvojem průmyslu, rozmachem přírodních a technických věd. V centru pozornosti je rovněž pojetí člověka a jeho výchovy v pedagogických směrech 19. a 20. století. Vymezení osobnosti a individuality ve výchově. Teorie hodnot v dějinách filozofie (od antiky po současnost) a její odraz v pedagogické teorii a praxi. Sledována je historicko-srovnávací analýza pedagogických kategorií v souvislosti s názory jednotlivých filozofických směrů (pragmatismus, pozitivismus, existencialismus, dynamická pedagogika, náboženská pedagogika, atd.). Vliv filozofických názorů na postavení učitele a žáka, jejich úkoly ve společnosti. Význam hodnotové orientace učitele pro jeho praxi. Vyústěním se stává radikální kritika soudobé školy jako celosvětový problém. Filozofické principy humanizace školy. Filozofická východiska pedagogických inovací. Postavení pedagogiky v demokratické společnosti. Humanistická filozofická východiska v současné pedagogice. Lidská začleněnost do pluralitního světa přírody a kultury. APPLE, M. W., BALL, S. J., GANDIN, L. A. (eds.). (2010) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Routledge BLAKE, N., SMEYERS, P., SMITH, R., STANDISH, P. (eds.). (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell Publishing CURREN, R. (2003). A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -