The objective of the discipline is to analyse and compare previous and contemporary evidence-based scientific and research findings concerning the process of phonation and related impairments, voice disorders and speech sound disorders (resonance disorders - rhinolalia and palatolalia). In terms of content, the discipline covers the basic characteristics and properties of the human voice, developmental aspects in relation to phonation, including the risky mutational period and the old age period, physiology of phonation and the theory of voice production, terminology and classification of voice disorders, approaches to the classification of voice disorders from a historical and contemporary perspective, etiology of voice disorders in relation to the classification of voice disorders, symptomatology of voice disorders by various criteria, specifics of voice disorders in childhood, adolescence, adulthood and old age, diagnostics of voice disorders from a speech-language pathology perspective, role of a speech-language therapist in diagnosing prodromal symptoms of dysphonia and aphonia, voice disorders as symptomatic disorders, prevention of voice disorders, voice hygiene, its principles and significance, interventions of a speech-language therapist in addressing voice disorders in terms of interdisciplinary cooperation in comparison with foreign countries. The discipline also includes the definitions and terminology of disrupted speech sound, physiological and pathological speech resonance, velopharyngeal insufficiency, classification, etiology and symptomatology, fundamentals of diagnostics and interventions, prevention, prognosis and specific approaches to diagnostics, intervention, prevention and prognosis of rhinolalia and palatolalia, including the application of diagnostic and didactic materials, special methodological and technical aids, and instrumentation. Focus in on a differential assessment of the developmental perspective and relationships with primary diseases or health disabilities. Attention will be paid to articulation diagnostic therapy, phonological approaches and assessment of effectiveness of interdisciplinary cooperation in the diagnostic process and intervention therapy between speech-language therapists, ENT physicians, phoniatricians, plastic surgeons, orthodontists, dental surgeons and other professionals on the basis of contemporary domestic and international studies. Cílem předmětu je analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o procesu fonace a jeho narušeních, poruchách hlasu a narušení zvuku řeči (problematika poruch rezonance - rinolálie a palatolálie). Obsahem předmětu budou základní charakteristiky a vlastnosti lidského hlasu, vývojové hledisko ve vztahu k fonaci, včetně rizikového mutačního období a období sénia, fyziologie fonace a teorie tvorby hlasu, terminologie a klasifikace poruch hlasu, přístupy ke klasifikaci poruch hlasu v historickém i aktuálním náhledu, etiologie poruch hlasu ve vztahu ke klasifikaci hlasových poruch, symptomatologie hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání, dospělosti a stáří, diagnostika poruch hlasu z logopedického hlediska, podíl logopeda na diagnostice predromálních příznaků dysfonií a afonií, poruchy hlasu jako symptomatická porucha, prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady a postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce v komparaci se zahraničím. Další součástí bude vymezení a terminologie narušené zvuku řeči, fyziologická a patologická rezonance v řeči, problematika velofaryngeální insuficience, klasifikace a etiologie a symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence, prognóza a specifické přístupy k diagnostice, intervenci, prevenci a prognóze rinolálií a palatolálií, včetně aplikace diagnostických a didaktických materiálů, speciálních metodických, technických a přístrojových pomůcek.
|