Název předmětu | Diagnostics of disrupted communication ability |
---|---|
Kód předmětu | USS/XGDNK |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
The objective of the discipline is to provide a deep insight into the issue of diagnosing disrupted communication ability with an emphasis on a holistic concept of assessment of all components of human communication involving oral, graphical and sign, verbal and non-verbal communication, including the suprasegmental level and co-verbal behaviour in the course of communication in individuals of all age categories and in the context of all areas related to diagnosing disrupted communication ability, analysis of interdisciplinary and transdisciplinary cooperation with other special education fields, teachers, medical and non-medical professionals, psychologists, linguists and other specialists. Special attention will be paid to the application of modern instrumentation and ICT technology in diagnosing communication ability and diagnosing disruptions in the orofacial region or swallowing region in relation to speech-language diagnostics, again in relation to interdisciplinary cooperation. Part of the discipline is a comparison of the significance of the application of domestic and international diagnostic materials, test batteries and other relevant published resources applicable in the area of diagnosing disrupted communication ability, its specifics and deviations. The discipline provides a detailed insight into the currently developing trends in diagnosing disrupted communication ability with an emphasis on respecting the world-wide increase in migration and the application of modern approaches to the assessment of the level of communication ability with respect to relevant cultural and language backgrounds, bilingualism or multilingualism and other contemporary phenomena. Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti s akcentem na holistické pojetí hodnocení úrovně všech složek lidské komunikace zahrnující rovinu orální, grafickou a znakovou, verbální i neverbální, včetně suprasegmentální roviny a tzv. koverbálního chování v průběhu komunikace u jedinců všech věkových kategorií a v kontextu všech resortů, ke kterým se diagnostika narušené komunikační schopnosti vztahuje, analýza interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce s dalšími speciálněpedagogickými obory, pedagogy, lékařskými i nelékařskými specialisty, psychology, lingvisty a dalšími odborníky. Zvláštní pozornost bude věnována aplikace moderní přístrojové techniky, ICT technologií v diagnostice komunikační schopnosti a diagnostiku narušení orofaciální oblasti či oblasti polykání ve vztahu k logopedické diagnostice, opět v návaznosti na mezioborovou spolupráci. Součástí předmětu bude komparace významu a aplikační úrovně tuzemských i zahraničních diagnostických materiálů, testových baterií a dalších relevantních publikovaných zdrojů aplikovatelných do oblasti diagnostiky narušené komunikační schopnosti, jejích specifik a odchylek. Nezbytný bude podrobnější vhled do aktuálně se prosazujících a rozvíjejících trendů v diagnostice narušené komunikační schopnosti s důrazem na nutnost respektování celosvětového zvýšení migrace obyvatel a tudíž tlaku na aplikaci moderních přístupů k posuzování úrovně komunikační schopnosti s ohledem na kulturně-jazykové zázemí, problematiku bilingvismu či multilingvismu a další soudobé jevy. List of recommended literature and materials/Studijní literatura a studijní pomůcky: BAHR, D. CH., HILLIS, A. E. (2001). Oral motor assessment and treatment: ages and stages. Boston: Allyn and Bacon, xiv, 274 p. ISBN 02-052-9786-2. BERNTHAL, J. et al. (2013). Articulation and Phonological Disorders. Speech Sound Disorders in Children. 7th ed. Pearson Education. HAYNES, W. O., PINDZOLA, H. R. (2007). Diagnosis and Evaluation in Speech Pathology. 7th ed. Boston: Allyn & Bacon. ISBN-10: 020552432X
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Special Education (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |