Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rodina. 2. Domov, denní režim. 3. Zájmy a koníčky. 4. Život ve městě a na venkově. 5. Zdraví a nemoc. 6. Škola, výběr povolání a zájmy a koníčky, rodina 7. Technika, výpočetní technika. 8. Kultura. Divadlo, kino, film, zábava. 9. Společensko-sociální vztahy. 10. Média, zpravodajství. 11. Městské úřady, správa, služby. 12. Sociálně právní problematika, soudy, policie 13. Kodex tlumočníka ZJ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je výuka základů znakového jazyka zaměřená na získání odpovídající jazykové kompetence umožňující komunikaci s jedinci se sluchovým postižením. Jazykové dovednosti jsou zaměřeny na schopnost zvládnout simultánní projekci znakového jazyka, manuální a nemanuální prostředky, procesy inkorporace a další speciální prostředky, jimiž znakový jazyk disponuje. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014. Výuka navazuje na existující komunikační kompetence studentů získaní během 1., 2., 3. a 4. semestru studia (Český znakový jazyk 1, 2, 3, 4). V průběhu semestru se studenti seznámí s problematikou komunikace neslyšících dětí různých věkových katerogií v českém znakovém jazyce. Výuka bude realizována s pomocí techniky, s níž budou studenti procvičovat percepci dětského jazykového projevu v ČZJ (využívány budou nahrávky vyprávění z Webliku, M.T.D, TKN a různá dětská DVD). Pozornost bude věnována i produkci ČZJ - nácviku vyprávění pohádek pro neslyšící děti - a překladu textu. Kromě pohádek se v semestru studenti zaměří také na zadávání úkolů a vyvětlování pravidel her, pravidel chování, problematiku převyprávění příběhů pro dospělé do dětem přístupné formy, na témata z prvouky atd. Důraz bude kladen na zvládnutí základní znalosti gramatiky českého znakového jazyka pro děti, procvičování zpětné vazby a pochopení úlohy mimiky dětí v českém znakovém jazyce. V neposlední řadě bude brán zřetel na překlady nejrůznějších typů textů (odborných, uměleckých, literárních?) z českého znakového jazyka do jazyka českého a naopak (dodržení jazykové čistoty v obou jazycích). Porozumění videovyprávění neslyšícího, rozšiřování příslušné znakové zásoby.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Praktické dovednosti a znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
|
Doporučená literatura
|
-
BÍMOVÁ P. (2008). Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka.
-
LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
-
Langer, J., Ptáček, V., & Dvořák, K. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka: k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
POTMĚŠIL, M. (2005). Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Praha Fortuna.
-
Procházka, J., & Langer, J. Obrazový slovník gymnastického názvosloví jako didaktická pomůcka.
-
ŠEBKOVÁ H. (2008). Číslovky v českém znakovém jazyce.
-
Vysuček P. (2008). Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Praha.
|