Předmět: Výběrová disciplína - etopedie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Výběrová disciplína - etopedie
Kód předmětu USS/WYETO
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Vývoj a profilace oboru, současné koncepce, výzkumy a trendy v ČR a zahraničí, osobnosti, historický vývoj v přístupech k osobám s psychosociálním ohrožením a narušením. - Nároky na odbornost a osobnost, profesionální etika, etické kodexy, standardy. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Morálka a morální vývoj, Piagetova stadia a Kohlbergovy stupně.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Teoretické i praktické poznatky v oblasti poruch chování a specifických poruch chování, problematika prevence a řešení agresivity, násilí a šikany v podmínkách školy. Poruchy chování: terminologické vymezení, klasifikace a etiologie, projevy, diferenciální diagnostika, možnosti intervence a prevence. Specifické poruchy chování: Klasifikace, terminologie, etiologie, projevy, diagnostika, možnosti intervence, prevence. Systém péče o osoby s psychosociálním ohrožením, znevýhodněním a postižením. Charakteristika neagresivních a agresivních poruch chování. Šikana - etiologie, projevy, diagnostika, prevence a intervence. Agrese, agresivita a specifika práce s těmito žáky v podmínkách školy. Specifika s ADHD v podmínkách školy. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr