Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Vývoj a profilace oboru, současné koncepce, výzkumy a trendy v ČR a zahraničí, osobnosti, historický vývoj v přístupech k osobám s psychosociálním ohrožením a narušením. - Nároky na odbornost a osobnost, profesionální etika, etické kodexy, standardy. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Morálka a morální vývoj, Piagetova stadia a Kohlbergovy stupně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Teoretické i praktické poznatky v oblasti poruch chování a specifických poruch chování, problematika prevence a řešení agresivity, násilí a šikany v podmínkách školy. Poruchy chování: terminologické vymezení, klasifikace a etiologie, projevy, diferenciální diagnostika, možnosti intervence a prevence. Specifické poruchy chování: Klasifikace, terminologie, etiologie, projevy, diagnostika, možnosti intervence, prevence. Systém péče o osoby s psychosociálním ohrožením, znevýhodněním a postižením. Charakteristika neagresivních a agresivních poruch chování. Šikana - etiologie, projevy, diagnostika, prevence a intervence. Agrese, agresivita a specifika práce s těmito žáky v podmínkách školy. Specifika s ADHD v podmínkách školy. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|