Předmět: Teoretické základy speciální pedagogiky

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Teoretické základy speciální pedagogiky
Kód předmětu USS/WVSPZ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Člověk ve společnosti. Vývoj přístupů k osobám s postižením. Významné osobnosti v teorii speciální pedagogiky. Terminologické vymezení. Struktura speciální pedagogiky. Orientace ve speciální pedagogice. Integrované vzdělávání žáků s postižením, stupně integrace. Inkluze. Defekt a defektivita - prevence. Kategorie postižení a speciální výchovné a vzdělávací přístupy. Speciálně pedagogické metody. Systém škol a zařízení. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Člověk ve společnosti. Vývoj přístupů k osobám s postižením. Významné osobnosti v teorii speciální pedagogiky. Terminologické vymezení. Struktura speciální pedagogiky. Orientace ve speciální pedagogice. Integrované vzdělávání žáků s postižením, stupně integrace. Inkluze. Defekt a defektivita - prevence. Kategorie postižení a speciální výchovné a vzdělávací přístupy. Speciálně pedagogické metody. Systém škol a zařízení. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Doporučená literatura
  • JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové: PdF.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vítková, M. (1998). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr