Předmět: Podpora žáků se zdrav. postižením při vzdělávání se zaměřením na základy SPU a logopedie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Podpora žáků se zdrav. postižením při vzdělávání se zaměřením na základy SPU a logopedie
Kód předmětu USS/WVPU@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušková Ivana, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem je zaměření a orientace v problematice SPU a logopedie. Logopedie jako obor ? předmět. Základní typy narušení komunikační schopnosti ve školním a adolescentním věku: hlavní symptomy, základní přístupy k intervenci, organizace logopedické péče v institucích školského, klinického a sociálního resortu, důraz na organizaci komplexní intervence a poradenské péče. Obsahová stránka výuky bude zahrnovat příčiny vzniku SVPU, rizika a úskalí vývoje. Diagnostika, možnosti rozvoje zrakového, sluchového vnímání, řeči, motoriky, pravolevé a prostorové orientace. Vývoj laterality. Rozvoj kresebných a grafomotorických dovedností. Možnosti využití podpůrných opatření v mateřské škole, seznámení se základní legislativou. Nastavení Plánu pedagogické podpory, Individuálního vzdělávacího plánu. Jak číst zprávu a doporučení z Pedagogicko psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra. Dalším zaměřením bude problematika žáků základních škol se speciálními vzdělávacími potřebami. Příčiny vzniku, projevy, možnosti reedukace SVPU. Funkce asistenta pedagoga. Podpůrná opatření v ZŠ. Legislativa. Přijímací řízení na středních školách a podpora žáků se SVPU. Vstup dítěte do základní školy, adaptace, projevy počátečních vzdělávacích obtíží. Diagnostika SVPU. Ukázky projevů. Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Rozdíl v přístupu k reedukacím na prvním a druhém stupni ZŠ. Ukázka materiálů k reedukaci. Spolupráce asistenta pedagoga s učiteli, Školským poradenským pracovištěm. Role koordinátora inkluze na ZŠ. Základní legislativa, Vyhláška 27/2016Sb. Zavedení Předmětu speciálně pedagogické péče a Pedagogické intervence ? rozdíly. Možnosti využití podpůrných opatření v ZŠ. Podpůrná opatření u přijímacího řízení na SŠ. Nastavení Plánu pedagogické podpory, Individuálního vzdělávacího plánu. Hodnocení žáků se SVPU. Jak číst zprávu a doporučení ze SPC a PPP. Následovat bude zaměření na problematiku středních škol - specifické vývojové poruchy učení (SVPU) u studentů středních škol, vysokých škol a populace dospělých jedinců. Podpůrná opatření na jednotlivých typech škol. Role koordinátora inkluze na SŠ. Test Diagnostika specifických poruch učení u adolescentů a dospělých osob / IPPP 2007/. Uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky. Adaptace žáků se SVPU na podmínky střední školy. Projevy specifických poruch učení. Diagnostika. Možnosti reedukace studentů se SVPU na střední škole. Pomůcky, doporučená literatura, výukové softwary. Přesah obtíží do osobního a pracovního života studenta střední, vysoké školy, dospělého. Legislativa, využití podpůrných opatření na střední škole. Zavedení Předmětu speciálně pedagogické péče a Pedagogické intervence ? rozdíly. Možnosti uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Diagnostika studentů vysokých škol. Orientace v dalším tématu - mimořádně nadaný žák Nadaný žák a mimořádně nadaný žák. Dvojí výjimečnost. Rozdíl mezi bystrým a nadaným dítětem. Podpůrná opatření. Závěrem orientace podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (současná legislativa, dokumentace). Seznámení se změnami legislativy s účinností od září 2016. Vyhláška 27/2016Sb a její uplatnění v MŠ, ZŠ a SŠ. Funkce koordinátora inkluze na školách, Školské poradenské pracoviště a Školské poradenské zařízení ? vzájemná spolupráce. Druhy intervencí na školách ? Předmět speciálně pedagogické péče, Pedagogická intervence. Jak vypracovat Plán pedagogické podpory a Individuální vzdělávací plán. Jak číst zprávu a doporučení z Pedagogicko psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra. Terminologie, definice. Etiologické koncepce, specifické a nespecifické symptomy, diagnostika, možnosti intervence u jednotlivých typů SPU.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr