Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
-
Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými základy psychopedie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Místo psychopedie v soustavě věd. Základní psychopedická terminologie. Formy, druhy, stupně mentální retardace (MR). Klasifikace MR dle WHO. Postavení mentálně postižených ve společnosti. Specifika osobnosti jedince s mentálním postižením, s jinou duševní poruchou (specifika psychických procesů a vlastností). Socializace, integrace, inkluze, normalizace v životě lidí s mentálním postižením. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením (v raném, předškolním, školním a dospělém věku). Profesní orientace a možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. Specifika komunikace osob s mentálním postižením (alternativní formy komunikace). Poradenství pro osoby s mentálním postižením. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Müller, O. (2006). Psychopedie - Andragogika. Olomouc: UP.
-
Švarcová, I. (2007). Mentální retardace. Praha: Portál.
-
VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. (2009). Psychopedie. Praha: Parta.
|