Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
-
Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studium etopedie má studentovi přiblížit odlišnosti počínaje nápadným chováním, odchylkami typickými pro jednotlivá věková období a projevující se disociálním chováním, přes asociální poruchy až k antisociálnímu chování. Poruchy chování, jejich etiologie, projevy, možnosti nápravy i prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Teoretické i praktické poznatky v oblasti poruch chování a specifických poruch chování, problematika prevence a řešení agresivity, násilí a šikany v podmínkách školy. Poruchy chování: terminologické vymezení, klasifikace a etiologie, projevy, diferenciální diagnostika, možnosti intervence a prevence. Specifické poruchy chování: Klasifikace, terminologie, etiologie, projevy, diagnostika, možnosti intervence, prevence. Systém péče o osoby s psychosociálním ohrožením, znevýhodněním a postižením. Charakteristika neagresivních a agresivních poruch chování. Šikana - etiologie, projevy, diagnostika, prevence a intervence. Agrese, agresivita a specifika práce s těmito žáky v podmínkách školy. Specifika s ADHD v podmínkách školy. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|