Předmět: Specifické poruchy učení 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Specifické poruchy učení 1
Kód předmětu USS/WSPU1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Anotace předmětu: Cílem předmětu Specifické poruchy učení 1 je seznámit posluchače se základní problematikou specifických poruch učení. V rámci předmětu bude frekventantům představena odborná literatura vztahující se k dané problematice. Dále bude prostor věnován především terminologickému vymezení, klasifikaci, etiologii a symptomatologii specifických vývojových poruch učení. 1. - 2. Seznámení s literaturou a doporučenými zdroji, vstup do předmětu. Terminologické vymezení specifických vývojových poruch učení (SVPU), mezinárodní definice SVPU a její vliv na pojetí SVPU v České republice a v zahraničí. 3. - 4. Vztah teorií SVPU k jiným poruchám (specifické poruchy pozornosti a aktivity, poruchy chování, specifické vývojové poruchy jazyka). 5. - 6. Klasifikace SVPU a jejich typů podle MKN-10 (WHO). Koncepce specifických vývojových poruch učení. 7. - 8. Etiologie specifických vývojových poruch učení -lingvistický přístup, vizuálně percepční deficity apod. Stručný přehled historických i současných etiologických koncepcí v oblasti SVPU, jejich význam v procesu formování diagnostických a intervenčních postupů (lateralita, vnímání, dědičnost, fonologické dovednosti,). 9. - 10. Symptomatologie specifických vývojových poruch učení, primární a sekundární důsledky poruch učení. Výsyt v populaci. Výčet obecných i specifických symptomů SVPU a jejich variace vzhledem k věku (předškolní věk, školní věk, dospělost) a struktuře osobnosti (projevy v jednotlivých složkách osobnosti, procesech).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Specifické vývojové poruchy učení a chování (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie), jejich terminologické vymezení, etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostika. Logopedická intervence u specifických poruch učení a chování. Organizace poskytování speciální péče. Integrace žáků se specifickými vývojovými poruchami učení a chování. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. (2020). Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. 1. vydání.. Olomouc: UP.
  • KREJČOVÁ, Lenka. KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: Psychologické souvislosti. Grada, 2019, 1 online zdroj (248 stran). ISBN.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr