Předmět: Psychopedie nevýběrová

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Psychopedie nevýběrová
Kód předmětu USS/WSPSN
Organizační forma výuky Konzultace + Nevyplněno
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
Obsah předmětu
- Psychopedie jako vědní disciplína, její postavení v systému věd. - Psychopedická terminologie. - Klasifikace, etiologie a prevence. - Specifika osobnostní struktury jedince s mentálním postižením. - Psychopedická diagnostika. - Zásady přístupu k jedincům s mentálním postižením, specifika komunikace a podpory, struktura zařízení. - Edukační proces. - Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Psychopedie nevýběrová je seznámit studenty s teoretickými základy oboru, objasnit psychopedickou terminologii, klasifikaci, etiologii, prevenci, specifika osobnosti jedince s mentálním postižením a přiblížit problematiku diagnostiky, edukace, profesní přípravy, pracovního uplatnění a strukturu jednotlivých zařízení. - Psychopedie jako vědní disciplína, její postavení v systému věd. - Psychopedická terminologie. - Klasifikace, etiologie a prevence. - Specifika osobnostní struktury jedince s mentálním postižením. - Psychopedická diagnostika. - Zásady přístupu k jedincům s mentálním postižením, specifika komunikace a podpory, struktura zařízení. - Edukační proces. - Profesní příprava a pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Bendová, P., & Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Černá, M. (2008). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
  • Kozáková, Z., Krejčířová, O., & Müller, O. (2013). Úvod do speciální pedagogiky osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kozáková, Z., Pastieriková, L., & Krejčířová, O. (2013). Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Krejčířová, O., Kozáková, Z., & Müller, O. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky u osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Švarcová-Slabinová, I. (2011). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Müller, O., Vítková, M., Kozáková, Z., Strnadová, I., & Mužáková, M. (2009). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr