V rámci předmětu budou studenti uvedeni do oblasti výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Budou seznámeni s příslušnými (zejména školskými) legislativnímu dokumenty a bude jim vysvětleno, jak jsou jejich jednotlivá ustanovení reflektována v současné školské praxi. Studenti se budou orientovat v jednotlivých skupinách dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a v přístupech a opatřeních, která jsou navrhována a dodržována ve výchovně vzdělávacím procesu u každé skupiny. Studentům budou představeny školské poradenské služby poskytované jak školskými poradenskými zařízeními, tak školními poradenskými pracovišti. Zmíněna bude i spolupráce s dalšími podpůrnými službami (zdravotnickými a sociálními) a také s rodinami dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Požadavky k ukončení předmětu: - studenti v průběhu semestru vypracují skupinový úkol dle zadání vyučující - studenti absolvují závěrečný zkouškový test Studijní literatura: JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Komplexní péče o jedince s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3733-0. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3730-9. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3731-6. LANGER, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3681-4. LECHTA, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál. ISBN 978-80-7367-679-7. MICHALÍK, J. (2013). Legislativa handicapovaných. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3678-4. MICHALÍK, J.; HANÁK, P. (2013). Speciálně pedagogické centrum, Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-2772-0. VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6. Doplňující literatura: JEŘÁBKOVÁ, K. (2013). Introduction to Special Needs Education. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3738-5. MITCHEL, D. (2014). What really works in Special and Inclusive Education. Using evidence-based teaching strategies. London and New York: Routledge. ISBN 978041562322.
|