Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní orientace v deseti okruzích narušení komunikační schopnosti, pojem a předmět oboru, nástin historiografie, postavení v systému věd, odborná terminologie, pojetí a preference jazykových rovin. Hlavní systém organizace logopedické péče v České republice a v zahraničí pro děti předškolního věku. Ontogeneze řeči - základní etapy vývoje a jejich stimulace. Období fyziologických obtíží v řeči. Deficity dílčích funkcí a základní vstup do specifických poruch učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky vyplývající z narušené komunikační schopnosti dětí předškolního věku. Obsahem výuky je úvod do terminologie a klasifikace základních forem narušené komunikační schopnosti, specifické odchylky vývoje dětské řeči, narušení řečového vývoje v důsledku senzorického, somatického a mentálního postižení, možnosti logopedické prevence a osvěty, možnosti institucionální péče o jedince s narušenou komunikační schopností předškolního věku. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
|
Doporučená literatura
|
-
Klenková, J. a kol. (2007). Terapie v logopedii. Brno, MU.
-
Peutelschmiedová, A. (2001). Logopedické minimum. Olomouc: VUP.
-
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|