Cílem disciplíny je vhled do speciálněpedagogické oblasti surdopedie, která se věnuje výchově, vzdělávání, rozvoji osob se sluchovým postižením. Studenti získají základní přehled o druhu a stupni sluchového postižení, vhled do problematiky surdopedické diagnostiky a diferenciální diagnostiky, přehled základních forem edukace jedinců se sluchovým postižením. Studenti se seznámí se současným systémem institucionální péče o jedince se sluchovým postižením. Studenti se dozví o integraci žáků se sluchovým postižením mezi intaktní žáky. V neposlední řadě dojde i na základní technické kompenzační pomůcky, které osoby se sluchovým postižením nejčastěji používají jak v běžném každodenním životě, tak ve vzdělávacím procesu a jiných specifických situacích.
|
-
JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. (1998). Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima.
-
Jeřábková,K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc.
-
KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. (1996). Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Univerzita Karlova.
-
LANGER, J.; MICHALÍK, J.; HANÁKOVÁ, A.; KANTOR, J.; RŮŽIČKOVÁ, V. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc.
-
Langer, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
SOURALOVÁ, E. HORÁKOVÁ, R. (2008). Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
-
SOURALOVÁ, E.; LANGER, J. (2005). Surdopedie. Olomouc.
-
SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie II.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie I.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
|