Předmět: Inkluze v podmínkách předškolního vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Inkluze v podmínkách předškolního vzdělávání
Kód předmětu USS/WIPVX
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
Obsah předmětu
Inkluzivní pedagogika - termín, související pojmy, vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě - hlavní milníky, osobnosti principy, postoje v kontextu předškolního věku. Role Evropské agentury pro rozvoj speciální a inkluzivní pedagogiky. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. Standardy inkluzivního vzdělávání - existující standardy v zahraničí a v České republice. Tzv. podpůrná opatření, jejich stupně a principy aplikace v předškolním věku. Specifika architektonického, didaktického a organizačního přizpůsobení inkluzivního prostředí v MŠ. Rozvoj specifických dovedností u dětí s různými typy zdravotního postižení jako nutný předpoklad pro další vzdělávání. Specifika respektování multikulturního a genderově vyváženého přístupu inkluzivní předškolní pedagogiky. Odchylky neverbální komunikace u dětí i odlišného kulturně-jazykového prostředí a jejich odlišení od narušené komunikační schopnosti. Komunikační a sociálně-interaktivní prostředky pro překlenutí jazykové a kulturní bariéry v prostředí předškolního zařízení. Evaluace v inkluzivní pedagogice, osobnost inkluzivního pedagoga, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů - informační zdroje v rámci sdílení tzv. dobré praxe v rámci EU a ČR. Interdisciplinární spolupráce s poradenskými a klinickými pracovišti v rámci inkluzivního přístupu v předškolních zařízeních, spolupráce s rodinou a komunitním prostředím na uplatňování inkluzivní podpory. Konkrétní příklady dobré praxe, limity a rizika uplatňování inkluzivního přístupu s ohledem na vybrané speciální vzdělávací potřeby předškolních dětí. Supervize a její využití v inkluzi. Informační zdroje a sdílení informací v rámci metod inkluzivního přístupu a jejich efektivity, technické a technologické pomůcky a prostředky pro podporu inkluzivního prostředí v předškolním vzdělávání. Příklady plánování individuálních plánů podpory. Aktuální legislativní předpisy týkající se inkluzivního edukačního přístupu v rámci EU a České republiky, např. http://www.inkluzevpraxi.cz/apivb/legislativa Tzv. podpůrná opatření BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření: obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., RŮŽIČKA, M. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. Monografie. ISBN 978-80-244-5321-7.MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Katalog podpůrných opatření: metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5716-1. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1. LECHTA, V. (Ed.) Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci si vytvoří soubor vědomostí o principech inkluzivního přístupu v předškolním vzdělávání s ohledem na historii i současný vývoj společnosti, seznámí se s podstatou, východisky a základním vymezením a aplikací podpůrných opatření v rámci inkluzivní předškolní pedagogiky, osobnostních předpokladech a žádoucích kompetencích inkluzivního předškolního pedagoga vyplývajících z evropských a národních standardů, vzájemných profesních vazbách v interdisciplinárním inkluzivním přístupu, včetně zapojení rodiny, odborníků a komunitního prostředí. Naučí se přistupovat k různým typům rovných příležitostí s ohledem na různé typy speciálních vzdělávacích potřeb, používat praktické dovednosti inkluzivního přístupu ve třídě MŠ, identifikovat formy tzv. netypického chování u dětí předškolního věku, používat metody paralelních a dalších inkluzivních didakticky orientovaných výukových metod, doporučit poradenské služby zaměřené na inkluzi žáků z heterogenního prostředí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr