Předmět: Základy speciální pedagogiky 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Základy speciální pedagogiky 2
Kód předmětu USS/WIASP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 20
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Kleiner Martina, Mgr.
Obsah předmětu
Studenti budou uvedeni do oblasti teoretických východisek speciální pedagogiky a také do speciálněpedagogické praxe. Seznámeni budou s teorií i praxí jednotlivých speciálněpedagogických disciplín - etopedie, psychopepdie, tyflopedie, atd. vše s ohledem na budoucí zaměření studentů coby asistentů pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem je orientace v následovních oblastech: Teoretické východiska speciální pedagogiky. Jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami, etiologie, výskyt, prevence postižení. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a abnormalita, pojetí normality a abnormality. Speciálněpedagogická diagnostika a její zásady. Socializace a její stupně, resocializace a sociabilita postižených osob, Problematice integrace, výchovná problematika postižených dětí, mládeže a dospělých. Nejčastější typy postižení v jednotlivých skupinách jedinců se specifickými potřebami. Pedagogické, psychologické a sociální aspekty výchovy. Základy problematiky mentálního, zrakového, sluchového, tělesného postižení, poruch autistického spektra a sociálního znevýhodnění. Program byl vytvořen v rámci ESF projektu: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR. Rč.: CZ.1.07/1.2.00/43.0003.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Požadavky budou stanoveny vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Fischer, S., & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Renotiérová, M., & Ludíková, L. (2003). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika: prevence a diagnostika : terapie a poradenství : vzdělávání osob s různým postižením : člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada.
  • Valenta, M., & Hutyrová, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr