Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
-
Klimentová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Klimentová Dagmar, Mgr.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Skopalová Jitka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Čech Miroslav
|
Obsah předmětu
|
Syndrom CAN - operacionalizace pojmu, rozlišení týrání, zanedbávání a zneužívání dítěte, příznaky, hlavní charakteristiky. Syndrom CAN jako interakce pachatele, oběti, sociálního okolí a společenských podmínek. Role jednotlivých aktérů syndromu CAN. Dítě jako oběť a svědek domácího násilí (násilí v blízkých vztazích). Pedagog jako aktér detekce a terapie syndromu CAN. Role multidisciplinárního týmu při detekci a řešení syndromu CAN. Nástroje prevence a řešení syndromu CAN. Kasuistiky z pedagogické praxe zahrnující příklady prevence a řešení syndromu CAN. Etická dilemata práce s touto cílovou skupinou. Sdílení zkušeností studentů, rozbor a návrhy řešení předestřených případů formou focus group.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Disciplína se zaměřuje na nejzávažnější typy ohrožení dítěte, které se mohou demonstrovat mimo jiné ve školním prostředí. Cílem kursu je získání základních vědomostí o problematice týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, o detekci syndromu CAN, jeho charakteristikách, možnostech prevence a řešení. Téma zahrnuje i problematiku dětí vyrůstajících v prostředí násilných vztahů. V kontextu pedagogické praxe je student veden v praktických příkladech a kasuistikách k tomu, aby porozuměl širokým souvislostem syndromu CAN, okolnostem jeho vzniku a udržování v čase. Následným cílem je seznámit se s možnostmi pomoci jednak ohroženému dítěti, jednak jeho rodině, sestavit obraz optimální interdisciplinární spolupráce s aktéry řešícími syndrom CAN.
Po absolvování disciplíny by měl student umět: - definovat syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte; - vymezit diagnostické znaky týraného dítěte, zanedbávaného dítěte a zneužívaného dítěte (zejména sexuálně zneužívaného dítěte) a dítěte vyrůstajícího v násilných vztazích a vzájemně je od sebe odlišit; - vyjmenovat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dítě stane obětí syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a dokázat je přiléhavě vyhodnotit; - určit a popsat základní faktory, které zvyšují riziko, že se dospělý stane pachatelem syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte; - formulovat základní strategie primární, sekundární a terciální prevence syndromu týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, a to zejména s ohledem na využití ve školním prostředí. Absolvování disciplíny by mělo umožnit studentovi nejen porozumět přednášeným poznatkům, ale také je využívat v pedagogické praxi za účelem včasné diagnostiky syndromu CAN a za účelem navázání efektivní multidisciplínární spolupráce k zajištění ochrany dítěte.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Povinná prezenční účast ve výuce. Esej v rozsahu 5-7 normostran, je které student prokáže znalost témat kursu získanou studiem odborných zdrojů (řádně odkázaných, minimálně 3). Tyto znalosti v textu prováže se svou profesní zkušeností v pedagogické praxi (kasuistika). Smyslem je ilustrovat, jak jsou teoretické znalosti užitečné v praxi, kdy je pedagog s problémovou situací žáka a jeho rodiny konfrontován. Každý úkol je podroben antiplagové kontrole. V úkolech je třeba dbát ochrany osobních údajů zmiňovaných osob.
|
Doporučená literatura
|
-
BECHYŃOVÁ, V. a kol. (2007). Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém . Praha.
-
BENTOVIM, A. (1998). Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha : Grada Publishing.
-
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995..
-
GJURIČOVÁ, Š. a kol. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha : Vyšehrad.
-
Vaníčková, E. (2016). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. Praha.
|