Předmět: Tyflopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Tyflopedie 3
Kód předmětu USS/WETY3
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy oftalmologie nutné pro práci tyflopeda. problematika výchovy a vzdělávání, příprava na práci s osobami se zrakovým postižením v celé šíři nejrůznějších typů a stupňů zrakového postižení všech věkových kategorií. Seznámení s problematikou jedinců se zrakovým postižením od klasifikace postižení po možnosti odborného poradenství, tyflotechniky, vzdělávací didaktiky a metodiky včetně psaní Braillovým písmem - vše v kontextu moderních zahraničních trendů v dané oblasti. Integrační a segregační jevy v procesu edukace a rehabilitace osob se zrakovým postižením. Priority v předškolní výchově dětí se zrakovým postižením. Vývoj a stávající systém školské péče o osoby se zrakovým postižením. Současné pojetí služeb ve sféře tyfloandragogiky. Stávající celosvětové trendy v koncepci služeb pro osoby se zrakovým postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Tyflopedie 3 (oftalmopedie) je problematika výchovy a vzdělávání, příprava na práci s osobami se zrakovým postižením v celé šíři nejrůznějších typů a stupňů zrakového postižení všech věkových kategorií. Seznámení s problematikou jedinců se zrakovým postižením od klasifikace postižení po možnosti odborného poradenství, tyflotechniky, vzdělávací didaktiky a metodiky včetně psaní Braillovým písmem - vše v kontextu moderních zahraničních trendů v dané oblasti. Integrační a segregační jevy v procesu edukace a rehabilitace osob se zrakovým postižením. Priority v předškolní výchově dětí se zrakovým postižením. Vývoj a stávající systém školské péče o osoby se zrakovým postižením. Současné pojetí služeb ve sféře tyfloandragogiky. Stávající celosvětové trendy v koncepci služeb pro osoby se zrakovým postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Absolvování podmiňujících předmětů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Hanuš Kraus. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha: Graga Publishing.
  • Kuchynka, P. a kol. (2007). Oční lékařství. Praha, Grada.
  • Rozsíval, P. et al. (2006). Oční lékařství. Galén Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází