Předmět Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická navazuje a vychází z poznatků získaných v rámci předmětu Speciálně pedagogická diagnostika. Konkrétně se zaměřuje na procedurální stránku posuzování SVP, na jednotlivé diagnostické domény, nástroje, kompetence a znalosti potřebné pro psychopedickou diagnostiku. Cílem předmětu je seznámit frekventanty se základním souborem poznatků a dovedností z psychopedické diagnostiky jako obligatorního předpokladu školní úspěšnosti dětí, žáků a studentů s mentálním postižením a s jinou duševní poruchou. Bude se jednat zejména o tyto domény v kontextu speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické: ˘ kognitivní funkce (intelekt, vnímání, paměť, pozornost, představivost, myšlení, emocionalita), Weschlerova zkouška inteligence, dětská verze Weschlerových souborů, Stanford-Binetův test, Vinelandská škála sociální zralosti, Grünsburgova škála, Gesellova vývojová škála, škála Bayleyové aj. ˘ motorika (jemná a hrubá motorika, grafomotorika, motorika mluvidel), ˘ lateralita (souhlasná lateralita, vývoj laterality) a směrovost, ˘ smyslové vnímání (sluchové a zrakové vnímání, orientační funkce), ˘ komunikace (porozumění, čtení a psaní, neverbální komunikace), ˘ sociální kompetence (adaptabilita, sociabilita, rodina, vrstevnická skupina a školní třída), ˘ sebeobsluha.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|