Předmět: Volitelná tyflopedie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Volitelná tyflopedie 2
Kód předmětu USS/WDTY2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení si specifik přístupu k jedincům se zrakovým postižením a to dle věku, typu a hloubky zrakového postižení, včetně charakteristik odlišností edukační proces u jednotlivých skupin osob se zrakovým postižením s důrazem na soudobé pojetí celoživotního vzdělávání. Záměrem je osvojení principů práce s žákem se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ, s důrazem na zvládnutí aplikace speciálních didaktických a metodických přístupů s ohledem na věk žáka, typ a hloubku zrakového postižení a výukový předmět. Osvojení si práce s výukovými kompenzačními pomůckami, zejména s moderními informačními technologiemi. Tematické okruhy: - Pojetí inkluzivního a ?speciálního vzdělávání? žáků se zrakovým postižením. - Spolupráce školy a SPC pro žáky se zrakovým postižením. - Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka s nevidomostí. - Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka se slabozrakostí. - Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka se zbytky zraku. - Didaktické a metodické odlišnosti při výuce žáka s poruchou binokulárního vidění. - Výukové kompenzační pomůcky pro žáky se zrakovým postižením Doporučená literatura: BASLEROVÁ, P., Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření: obecná část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8. BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřebpro žáka se zrakovým postižením - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5. JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5694-2. JANKOVÁ, J. Metodika kariérového poradenství pro žáky se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6120-5. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3698-2 LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3700-2 BALUNOVÁ, K., HEŘMANKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc, VUP, 2001. ISBN 80-244-0381-1 FINKOVÁ, D., LUDIKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc, VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5 JESENSKÝ, J. Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové, Pedf, 2001. KVĚTOŇOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-8 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc, VUP, 1999. ISBN 80-7067-981-6 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha, Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr