Předmět: Volitelná surdopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Volitelná surdopedie 3
Kód předmětu USS/WDSU3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, komparace získaných poznatků a jejich aplikace při řešení modelových situací, které jsou předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením. Zahrnuje přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením. Výukové teze: orální koncepce v edukaci jedinců se sluchovým postižením, jazyková politika v surdopedické intervenci u jedinců se sluchovým postižením psycholingvistické aspekty komunikace jedinců se sluchovým postižením, základy výstavby komunikačního systému osob se sluchovým postižením charakteristické rysy mluvní produkce jedinců se sluchovým postižením, specifika percepce psaného textu jedinci se sluchovým postižením Doporučená literatura: CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. 1. část. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. DOUŠOVÁ, V.; KRATOCHVÍLOVÁ, K.; MOTEJZÍKOVÁ, J. Být neslyšící nemusí být problém - Jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením: postřehy z psychologické poradny. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam. 2014. EASTERBROOKS, S. R.; BEAL-ALVAREZ, J. Literacy instruction for students who are deaf and hard of hearing. Oxford: OUP. 2013. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. HRICOVÁ, L. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Kol. autorů. Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky (DVD). Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2013. KUČERA, P.; LANGER, J. Komunikace s osobami se sluchovým postižením. In LUDÍKOVÁ a kol: Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2012. LANGER, J. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází