Cílem předmětu je připravit studenty na řízení pedagogického procesu ve třídě, v níž se vzdělává žák/žáci s potřebou podpůrných opatření. Studenti se připraví i prakticky na řešení situací, které vyplývají z heterogenity třídy, z potřeby pedagogické diagnostiky a z nutnosti spolupráce s dalším pedagogem ve vyučovací jednotce. Zahrnuje tematické okruhy: - Identifikace potřeb podpůrných opatření ve stupni 1 (pedagogická diagnostika) - Příprava obsahu vzdělávání v závislosti na různorodosti možností jednotlivých žáků - Metody a formy práce zaměřené na individualizaci vzdělávání - Spolupráce s asistentem pedagoga - Tandemové vyučování - Komunikace s dalšími pedagogy o průběhu a hodnocení vzdělávání - Koheze kolektivu třídy, níž se vzdělává žák/žáci s potřebou SVP Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen posoudit efektivitu vzdělávání v heterogenní třídě a v rámci metodické podpory učitele jej informovat o efektivních postupech vedoucích k individualizaci vyučovacího procesu při respektování možností a schopností jednotlivých žáků. Doporučená literatura: VLČKOVÁ, K., LOJDOVÁ, K., LUKAS, J., MAREŠ, J., ŠKARKOVÁ, L., KOHOUTEK, T., KVĚTON, P., JEŽEK, S. Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9651-6. CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-650-6. ARVAJCOVÁ, M., ŠTRBOVÁ, M. SELICKÁ, D. Učiteľ a žiak v školskom systéme cez prizmu čitateľskej gramotnosti. Praha: Verbum, 2020. ISBN 978-80-87800-79-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1. VACEK, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-684-1.
|