Předmět: Speciálněpedagogické poradenství - základy

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogické poradenství - základy
Kód předmětu USS/WDSPO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogického poradenství u vybraných druhů zdravotního postižení a věkových kategorií dle studijního zaměření. Studentům se dostane rozšířeného pohledu a informací o poradenství v resortu školství a mimo něj. Dále pak budou přednášky zaměřeny na témata: Témata: Speciálněpedagogické poradenství - specifika, kompetence, cílové skupiny Poradenství jako proces. Poradce vs. klient - charakteristika, přístupy. Specifika komunikace ve speciálněpedagogickém poradenství I. Specifika komunikace ve speciálněpedagogickém poradenství II. Legislativa a její odraz v poradenství. Cíle a cílové položky v poradenství - stanovení, postup k realizaci. Speciálněpedagogické, psychologické a další poradenství - průniky a kompetence. Práce se zdroji informací - anamnestické materiály, výsledky vyšetření, produkty činností. Poradce jako partner v mezioborovém pojetí. Kasuistika - tvorba, využití, přenositelnost postupů a závěrů. Specifika poradenských aktivit v institucionální péči. Doporučená literatura: DRIDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008, 120 s., ISBN 978-80-7367-371-0. HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením, 1. vydání, Praha: Somatopedická společnost, 2009,160 s. ISBN 978-80-904464-0-3. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Úvod do speciálního poradenství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2002. NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7. VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5713-0. VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3. ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5711-6. BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9. JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5694-2. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí. 2. vydání, doplněné. Praha: Triton, 2001, 173 s. ISBN 80-7254-192-7. KUDELOVÁ I., KVĚTOŇOVÁ L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. 44 s. ISBN 80-85931-24-9. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN, 1991. 223 s.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr