Koncepce oboru somatopedie z perspektivy poradenské práce ? vymezení, vývoj v ČR a zahraničí, významné osobnosti. Kategorie omezení pohyblivosti a základní terminologie: model funkční schopnosti, klasifikace WHO, zejména Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví, aplikace této klasifikace v oblasti speciální pedagogiky a poradenství. Rehabilitace osob s omezením pohyblivosti ? koncepce rehabilitace, vývoj rehabilitace ve 20. století, interprofesní spolupráce, facilitátory a bariéry efektivního fungování týmu, příklady dobré praxe v oblasti somatopedie. Rehabilitace ve zdravotnictví se zaměřením na osob s omezením pohyblivosti ? rehabilitační tým, jednotlivé profese (rehabilitační lékař a další lékařské specializace, fyzioterapeut, ergoterapeut, klinický logoped, klinický psycholog, protetik?), zdravotnické instituce (např. centra léčebné rehabilitace, rehabilitační ústavy, lázně a ozdravovny, léčebny...), poradenství ve zdravotnictví. Rehabilitace v sociální a pracovní oblasti ? vymezení, legislativa, instituce a způsob realizace sociální rehabilitace (systém sociálních služeb), nástroje sociální a pracovní rehabilitace, poradenství v oblasti sociální a pracovní rehabilitace u osob s omezením pohyblivosti a jejich rodin. Rodina osob s omezením pohyblivosti ? zkušenosti rodinných členů, včetně zdravých sourozenců, důsledky poskytování péče osobám s různými typy omezení pohyblivosti, strategie podpory zaměřené na rodiny Doporučená literatura: FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. CHRASTINA, J. a kol. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení ? přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti: výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. KANTOR, J., CHRASTINA, J., JURKOVIČOVÁ, P., URBANOVSKÁ, E. a kol. (v tisku). Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. KANTOR, J. Prostředky augmentativní a alternativní komunikace u osob s tělesným a kombinovaným postižením. In LUDÍKOVÁ, L., KOZÁKOVÁ, Z. a kol. Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2012. KANTOR, J. Umělecké terapie a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. Potenciál integrace umění do vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In MÜLLER, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2020. KANTOR, J. a kol. Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KANTOR, J. Technické pomůcky pro osoby s omezením hybnosti. In LANGER, J. Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2013. KOPŘIVA, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2017. MAJEROVÁ, R. Lingvistika ve speciální pedagogice. In MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. PFEIFFER, J., DVOŘÁK, R., KANTOR, J. a kol. Rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie. In MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2015. ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ŠVESTKOVÁ, O., ANGEROVÁ, Y., PFEIFFER, J. a kol. Rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2017.
|