Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti diagnostiky specifických (vývojových) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci diagnostických poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení. Výukové teze: Obecné zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů obtíží specifických (vývojových) poruch učení ? zohlednění interference jazykových, kulturních a sociálních obtíží do symptomatologie v kontextu speciálněpedagogického poradenského procesu. Kulturně-jazykově korektní diagnostika a diferenciální diagnostika S(V)PU, diagnostika a diferenciální diagnostika s(V)PU u osob s primárním zdravotním postižením. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky u osob s vývojovou poruchy čtení ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky a diferenciální diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky a diferenciální diagnostiky S(V)PU v souvislosti s přesahy poruch čtení do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky a diferenciální diagnostiky u osob s vývojovou poruchy psaní (písemného vyjadřování) a pravopisu ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky a diferenciální diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky S(V)PU v souvislosti s přesahy poruch čtení do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky a diferenciální diagnostiky u osob s vývojovou poruchy kalkulie (aritmetických schopností) ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky S(V)PU v souvislosti s přesahy do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky a diferenciální diagnostiky u osob s vývojovou koordinační poruchou a vývojovou dyspraxií ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky a diferenciální diagnostiky S(V)PU v souvislosti s přesahy do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Didaktický a intervenční materiál pro diagnostiku a diferenciální diagnostiku v rámci S(V)PU, technické pomůcky a přístroje, multimediální technika, využití moderních prostředků sociální komunikace a S(V)PU k depistáži, screeningu, diagnostice a diferenciální diagnostice S(V)PU, distanční formy a metody diagnostiky S(V)PU. Diagnostika a diferenciální diagnostika S(V)PU u dětí se získanými kognitivními a jazykovými poruchami v dětství. Přesah do oblasti logopedie logopedické speciálnpěpedagogické a klinické psychologické, logopedické a neurologické diagnostiky. Y. Diagnostika a diferenciální diagnostika S(V)PU u osob v kontextu diagnosticky PAS. Přesah do oblasti psychiatrie, psychologie, klinické logopedické a neurologické diagnostiky. Alternativní přístupy a metody v diagnostice S(V)PU - Feurnstein, Elkonin a další.
|