Předmět: Volitelné specifické (vývojové) poruchy učení 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Volitelné specifické (vývojové) poruchy učení 1
Kód předmětu USS/WDPU1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti kategorizace, etiologie a symptomů specifických (vývojových) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení. Výukové teze: Koncept specifických (vývojových) poruch učení v ČR a zahraničí a jeho vztah k profesi speciálního pedagoga v poradenském systému. Profesní i odborné organizace se zaměřením na S(V)PU v ČR i zahraničí. Základní legislativní vymezení. Klasifikace a kategorizace specifických (vývojových) poruch učení a jejich dopad do speciálněpedagogického poradenství ? specifika diagnostických kategorií dle školského, klinického a sociální resortu ? MKN 11. revize a MKF WHO a DSM V. Terminologie dle kategorizace a stratifikace podpůrných opatření v resortu školství. Vztah gramotnosti, intelektu a S(V)PU. Etiologie specifických (vývojových) poruch učení a dopad příčin na symptomatologii v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým jazykových poruchám, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad a vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii). Jazykově podmíněné S(V)PU a neverbální poruchy učení. Genetické vazby a jejich dopad na vznik S(V)PU. Dílčí oslabení výkonu, vývojová porucha intelektu a S(V)PU. PAS a S(V)PU. Poruchy senzorické integrace a S(V)PU. Primární a sekundární obecná symptomatologie specifických (vývojových) poruch učení v dětství, dospívání a dospělosti ? problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti vývojových poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity. Dopady symptomů na vzdělávací proces, sociální komunikaci a vztahy. Symptomy specifických (vývojových) poruch čtení. Dyslexie, hyperlexie. Věková specifika symptomů-variabilita a transfer symptomů. Symptomy specifických (vývojových) poruch psaní a pravopisu. Dysgrafie, ortografie. Věková specifika symptomů ? variabilita a transfer symptomů. Symptomy specifických (vývojových) poruch aritmetických schopností (kalkulie). Věková specifika symptomů-variabilita a transfer symptomů. Symptomy specifické (vývojové) vývojové koordinační poruchy. DCD a vývojová dyspraxie. Věková specifika symptomů ? variabilita a transfer symptomů. Vztah specifických (vývojových) poruch učení a aktuálních trendů inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Transformace obtíží vyplývajících z aktuálně podmíněných specifik multilingvismu a multikulturalismu ?zásady aplikace multikulturního přístupu v edukaci studentů se specifickými (vývojovými) poruchami učení u jedinců z odlišného kulturně-jazykového zázemí v poradenském speciálněpedagogickém procesu. Kognitivní specifika u osob s S(V)PU. Osoby s mimořádným nadáním a talentem a S(V)PU ? dvojí výjimečnost, specifika kognitivních procesů, kreativity, umělecké a jiné tvůrčí činnosti osob s S(V)PU ? dopady na diagnostiku a intervenci S(V)PU v práci speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Vliv sociálního prostředí na vývoj kognitivních a emocionálních procesů u osob s S(V)PU, problematika funkční negramotnosti u osob s S(V)PU. Získané poruchy lexie, grafie, ortografie a kalkulie u starších dětí, dospívajících a dospělých. Důsledky získaných poruch učení na oblast emotivity, chování, pragmatiky komunikace a sociální interakce v kontextu speciálněpedagogické práce poradenského pracovníka. Jiné či atypické projevy vývojových poruch učení ? poruchy kreslení, muzie a další typy vývojových poruch učení v kontextu změn přístupů k posuzování školního výkonu a mimoškolní realizaci žáků a studentů s S(V)PU.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr