Cílem předmětu Psychopedie 2 je seznámit studenty se současným stavem ucelené rehabilitace osob s poruchou intelektu a jinou duševní poruchou. V rámci toho se věnovat otázkám psychopedické metodologie, diagnostiky a výzkumu, dále možnostem terapeutických přístupů k dané cílové skupině. Zvláštní pozornost bude věnována oblasti psychopedické gerontagogiky, se zřetelem na typické projevy stárnutí, nemoci ve stáří a zejména neurokognitivní poruchy a jejich typické etiologické podtypy, včetně sociálně-zdravotní péče a speciálněpedagogické podpory. Systém ucelené rehabilitace osob s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická metodologie, diagnostika a výzkum. Terapeutické přístupy k osobám s mentálním postižením a jinou psychickou poruchou. Psychopedická gerontagogika. Projevy stárnutí a nemoci ve stáří. Neurokognitivní poruchy a systém sociálně-zdravotní péče. Speciálněpedagogická podpora osob seniorského věku s neurokognitivní a jinou poruchou. Doporučená literatura: BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Mladá fronta, 2015. ČECHOVÁ, K. et al. V bludišti jménem Alzheimer. Management Press, 2019. MÜHLPACHR, P. Speciální Geragogika. Distanční studijní text. Slezská Univerzita, 2019. VALENTA, M., MÜLLER, O. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 6., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. 488 stran. ISBN 978-80-7320-290-3. VALENTA, M. a kol. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. 387 stran. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2. ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Grada Publishing, 2017. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Grada Publishing, 2011. TOPINKOVÁ, E. Geriatrie pro praxi. Galén, 2005.
|