Cílem předmětu Psychopedie 1 je seznámit studenty s teoretickými a s historickými východisky psychopedie jako speciálněpedagogické disciplíny. V rámci toho přiblížit psychopedickou terminologii, klasifikační systémy, etiologii, specifika osobnostní struktury jedince s poruchou intelektu a s jinou duševní poruchou, výchovu dítěte v rodině a možnosti vzdělávání v raném, předškolním, školním věku a v dospělosti. Tematické okruhy: Pojetí psychopedie a její postavení v systému věd, cíle a úkoly. Náhled do dějin psychopedie ve světě a v ČR, postavení osob s poruchou intelektu ve společnosti dříve/v současnosti. Základní psychopedická terminologie. Vymezení, klasifikace, etiologie, prevence. Specifika osobnostní struktury jedince s poruchou intelektu a s jinou duševní poruchou. Výchova dítěte s poruchou intelektu v rodině. Vzdělávání osob s poruchou intelektu v raném, předškolním, školním věku a v dospělosti. Oslabení kognitivního výkonu (OKV) a deficity dílčích funkcí. Systém a struktura podpůrných opatření (PO) pro děti a žáky s poruchou intelektu a s OKV. Katalogy podpůrných opatření ? stanovení míry SVP, stupně PO. Doporučená literatura: VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 6., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. 488 stran. ISBN 978-80-7320-290-3. VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 241 stran. ISBN 978-80-244-5715-4. VALENTA, M. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. 1. vyd. Praha: Grada, 2020. 218 stran. ISBN 978-80-271-0621-9. VALENTA, M. a kol. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. 387 stran. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2. KYSUČAN, J. Úvod do psychopedie. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1986. 135 s.
|