Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti intervence a terapie poruch autistického spektra se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob s poruchami autistického spektra. Výukové teze: Obecné intervenční přístupy u osob s PAS s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek ? obecné i specifické předmětové intervenční postupy. Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob s PAS v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s PAS na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s PAS, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. Specifické intervenční přístupy u osob s PAS ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s ergoterapeuty, logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Inovativní a alternativní přístupy a metody v terapii PAS ? ABA, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci a další. Evidence-based přístupy. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a vývojovou poruchou intelektu z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a narušenou komunikační schopnosti z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka ? neverbálně komunikující osoby s PAS, osoby s PAS a sekundární (symptomatickou) poruchou řeči apod. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a mimořádným talentem a nadáním z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika sexuální výchovy u osob s PAS z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a vývojovou koordinační poruchou z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe.
|