Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti diagnostiky poruch autistického spektra (PAS) se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci diagnostických poradenských aktivit v rámci osob s PAS. Výukové teze: Obecné zásady a metodika diagnostiky a diferenciální diagnostiky hlavních symptomů PAS ? zohlednění interference kulturně-jazykových, obecně komunikačních, sociálních a emocionálních obtíží do symptomatologie v kontextu speciálněpedagogického poradenského procesu. Kulturně-jazykově korektní diagnostika PAS, diagnostika a diferenciální diagnostika PAS u osob s primárním zdravotním postižením. Diagnostika a diferenciální diagnostika a diferenciální diagnostika PAS v kontextu neurovývojových poruch. Obecný přesah do oblasti pediatrické, psychiatrické, psychologické, logopedické a neurologické diagnostiky a diferenciální diagnostiky. Diagnostika a diferenciální diagnostika PAS u neurologických a další syndromových vad. Specifická speciálněpedagogická diagnostika a diferenciální diagnostika u osob s PAS ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody a prostředky diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky a diferenciální diagnostiky PAS v souvislosti s přesahy do jiných typů neurovývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Diagnostika a diferenciální diagnostika a diferenciální diagnostiky pragmatické jazykové roviny a dalších specifik komunikace u osob s PAS z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Vztah k sekundárním (symptomatickým) poruchám řeči a logopedické diagnostice napříč resorty. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Diagnostika a diferenciální diagnostika a diferenciální diagnostika motoriky a její koordinace u osob s PAS z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. MABC II baterie a další možnosti diagnostiky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Didaktický a intervenční materiál pro diagnostiku a diferenciální diagnostiku v rámci PAS, technické pomůcky a přístroje, multimediální pomůcky a metody diagnostiky, využití moderních prostředků sociální komunikace k depistáži, screeningu, diagnostice a diferenciální diagnostice PAS, distanční formy a metody diagnostiky PAS. Inovativní a alternativní přístupy a metody v diagnostice PAS ? koncept, zásady, specifika a prostředky KBT, ABA, neurovývojových terapií a příbuzných konceptů a dalších v diagnostice PAS z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Evidence-based přístupy Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra. 4. vydání. [Praha] : Pasparta, 2015. ISBN 978-80-905993-6-9 ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II., (Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 117 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-3054-6. HOSÁK, L. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 647 stran. ISBN 978-80-246-5088-3. JOHNSON, E. O.. ABA pro děti s autismem: otázky a odpovědi. Vydání první. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1628-5. KEARNEY, A., J. Jak porozumět aplikované behaviorální analýze: úvod do ABA pro rodiče, učitele a další profesionály. Přeložil Veronika GLOGAROVÁ. V Praze: Pasparta, 2020, 142 s. ISBN 978-80-88290-48-3. PÖTHE, Petr. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013. 164 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4585-5.
|