Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti kategorizace, etiologie a symptomů poruch autistického spektra se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob s poruchami autistického spektra. Výukové teze: Koncept poruch autistického spektra (PAS) v historii a současnosti a jeho vztah k profesi speciálního pedagoga v poradenském systému. Odborné a neziskové organizace se zaměřením na PAS v ČR i zahraničí. Základní legislativní vymezení. Klasifikace a kategorizace PAS a jejich dopad do speciálněpedagogického poradenství ? specifika diagnostických kategorií dle školského, klinického a sociální resortu ? MKN 11. revize a MKF WHO a DSM V. Terminologie dle kategorizace a stratifikace podpůrných opatření v resortu školství. Vztah PAS, poruch intelektu, S(V)PU, poruch komunikace (narušení komunikační schopnosti), vývojové koordinační poruchy a dalších. Etiologie PAS a dopad příčin na symptomatologii v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým poruchám intelektu, jazykovým poruchám, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad, vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii), neverbálním poruchám učení, OCD poruchám. Genetické vazby a jejich vztah k etiologii a celkovému konceptu PAS, vazba PAS na neurologické a další syndromově podmíněné vady. Dílčí oslabení výkonu, vývojová porucha intelektu a PAS. PAS a poruchy senzorické integrace. Hlavní symptomatologie PAS v dětství, dospívání a dospělosti ? problematika sociálně-interakčních a komunikačních obtíží vyplývajících z tradiční diagnostické dyády PAS, specifika hry zájmů u osob s PAS. Dopad na na specifika verbální i neverbální komunikace, poruchy pozornosti a aktivity. Specifické symptomy PAS a jejich dopad na výchovný a edukační proces, sociální komunikaci a vztahy v užším i širším sociálním prostoru osob s PAS. Věková specifika symptomů-variabilita a transfer symptomů. Symptomy související s poruchami lexie, grafie, kalkulie a motoriky. Jiné či atypické projevy PAS v kontextu změn přístupů k posuzování školního výkonu a mimoškolní realizaci žáků a studentů s PAS, symptomy v rámci neurovývojových konceptů. Vztah PAS k aktuálním trendům inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Aplikace multikulturního přístupu v konceptu PAS u jedinců z odlišného kulturně-jazykového zázemí v poradenském speciálněpedagogickém procesu. Kognitivní specifika u osob s PAS. Osoby s mimořádným nadáním a talentem a PAS ? dvojí výjimečnost, specifika kognitivních procesů, kreativity, technického nadání, umělecké a jiné tvůrčí činnosti osob s PAS ? obecné dopady na diagnostiku a intervenci PAS v práci speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka. Vliv sociálního prostředí na vývoj kognitivních a emocionálních procesů u osob s PAS Doporučená literatura: BAZALOVÁ, B. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6. BOGDASHINA, O. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Autor úvodu Wendy LAWSON, autor úvodu Theo PEETERS, přeložil Helena ČÍŽKOVÁ. V Praze: Pasparta, 2017, 186 s. ISBN 978-80-88163-06-0. ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. GRANDIN, T., PANEK, R. Mozek autisty: myšlení napříč spektrem. Přeložil Šárka D. TRIPESOVÁ. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 s. ISBN 978-80-204-3115-8. HOSÁK, L. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. 647 stran. ISBN 978-80-246-5088-3. HOŠKOVÁ, M. Matěj maluje mapy. Ilustroval Matěj HOŠEK. Praha: Portál, 2020, 201 s. ISBN 978-80-262-1645-2.
|