Cílem předmětu Strategie vzdělávání nadaných jedinců je seznámit frekventanty s problematickou talentovaných dětí školního věku jako specifickou diferencovanou societou nárokující si adekvátní výchovně vzdělávací přístupy pedagogů, s důrazem na explicitní evaluaci a exploraci intelektového potenciálu při maximálním zohlednění individuality žáků, jejich vysoké kreativity, akcentů na netradiční postupy a alternativní řešení problémů, s přihlédnutím k eventuálnímu nerovnoměrnému vývoji v některých oblastech celkového vývoje. Terminologické vymezení a identifikace pojmů talent a nadání. Kvantifikace intelektových schopností. Vzdělávání talentovaných a nadaných ve světě a v České republice. Sociální a psychologické aspekty výchovy a vzdělávání talentovaných a nadaných. Edukační procesy a vzdělávací programy v relaci k výchově talentovaných a nadaných. Preferované edukační strategie. Reflexe pedeutologie ve vztahu k výchově a vzdělávání talentovaných a nadaných. Instituce, společnosti a sdružení zabývající se teorií výchovy a vzdělávání talentovaných a nadaných. Nedílnou součást výuky tvoří i oblast diagnostiky a intervence. Doporučená literatura: DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005. 246 s. ISBN 80-7106-840-3. FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. 2007. 126 s. ISBN 978-80-7367-297-3. FŰRST, M. Psychologie. Včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia. 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0. HAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. 144 s. ISBN 978-8-247-3857-4. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 978-80-247-1998-6. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 209 s. ISBN 80-7290-213-X. HŘÍBKOVÁ, L. Základní témata problematiky nadaných. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 2007. 72 s. ISBN 978-80-86723-25-9. JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 132 s. ISBN 80-86856-19-4. LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: Jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2003. 394 s. ISBN 80-89018-53-X. MACHŮ, E. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. 124 s. ISBN 978-80-7315-197-3. MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy - příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 64 s. ISBN 80-210-3979-5. MŐNKS, F., J., YPENBURG, I., H. Nadané dítě. Praha: Grada. 2002. 98 s. ISBN 80-247-0445-5. VON KRAFFT, T., SEMKE, E. Test nadání. Praha: Ikar. 2003. 136 s. ISBN 80-249-0257-5.
|