Metodologie (vědy), metoda, procedura, přístup, technika a vybrané koncepty vědecké a výzkumné práce v kontextu spec. ped. výzkumu. Výzkumné strategie, kvalitativní, kvantitativní a smíšený přístup ve spec. ped. výzkumu. Pojetí, výhody a nevýhody teoretického, kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumu. Výzkumný proces a jeho fáze. Deskriptivní, exploratorní, kauzální/intervenční, explanační, verifikační, experimentální a další typy přístupů ke zpracování výzkumné práce. Retrospektivní, ampispektivní a prospektivní pojetí výzkumné činnosti. Příprava a plánování výzkumné akce ? teoretická východiska a teoretický (konceptuální) rámec, zkoumaný problém, cíle výzkumu, výzkumné otázky, hypotézy, měřitelné jevy, operacionalizace a konceptualizace. Zkoumaný soubor a výzkumný vzorek, typy výběrů. Vybrané metody celkové konceptualizace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Vybrané techniky sběru dat. Standardizované výzkumné instrumenty a jejich atributy, konstruování vlastního měřicího nástroje. Vybrané analytické techniky a procesy zpracování dat a interpretace výsledků. Prezentování výsledků, zpracování diskuse. Doporučení pro praxi / do praxe, etické aspekty výzkumné práce, limity studie. Posouzení kvality výzkumné práce ? validita, reliabilita, kredibilita, transferabilita, konfirmabilita, triangulace, senzitivita, specificita. Návazné výzkumné aktivity a další rozvíjení výzkumného tématu. Doporučená literatura: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. GULOVÁ, L., ŠÍP, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. 245 s. ISBN 978-80-247-4368-4. HRICOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O., STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2017. 106 s. ISBN 978-80-7394-639-5. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4. NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019. 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3. OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. 145 s. ISBN 978-80-246-4200-0. ONDREJKOVIČ, P. Kapitoly z metodológie výskumu v sociálnych vedách. Levice: Client Service, 2017. 297 s. ISBN 978-80-972661-0-3. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3. SVOBODA, P. Metodologie kvantitativního speciálněpedagogického výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 123 s. ISBN 978-80-244-3067-6. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6. ZHÁNĚL, J., HELLEBRANDT, V., SEBERA, M. Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 65 s. ISBN 978-80-210-6696-0. NOSKOVÁ, J. Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha ? pracoviště Brno, 2014. 109 s. ISBN 978-80-87112-84-7. PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. 230 s. ISBN 978-80-262-0980-5. WALKER, I.. Výzkumné metody a statistika. Z pohledu psychologie. Praha: Grada, 2013. 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5. ŽIAKOVÁ, K. a kol. Ošetrovateľstvo. Teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2009. 322 s. ISBN 978-80-8063-304-2.
|