Předmět: Volitelná logopedie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Volitelná logopedie 2
Kód předmětu USS/WDLO2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti speciálněpedagogické diagnostiky narušené komunikační schopnosti (NKS) učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci diagnostických poradenských aktivit v rámci osob s NKS. Výukové teze: Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Obecné zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů obtíží v rámci NKS. Vyšetření komunikační a jazykové kompetence, vyšetření laterality, produkce a percepce řeči z pohledu speciálněpedagogické poradenské praxe. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Aplikace speciálněpedagogické diagnostiky logopedické u jednotlivých okruhů narušené komunikační schopnosti, včetně kompetencí napříč resorty. Interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce v rámci logopedické diagnostiky s jinými odborníky, rodinou a s jedincem s narušenou komunikační schopností. Didaktický a intervenční materiál pro diagnostiku a diferenciální diagnostiku v rámci NKS, technické pomůcky a přístroje, multimediální technika, využití moderních prostředků pro hodnocení sociální komunikace a NKS k depistáži, screeningu, diagnostice a diferenciální diagnostice NKS, distanční formy a metody diagnostiky NKS. Specifické prostředky logopedické diagnostiky v kontextu edukačního, klinického a specifického sociálního prostředí, problematika objektivity diagnostiky, diagnostické metody ve speciálněpedagogické poradenské praxi zaměřené na NKS. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky v rámci posuzování NKS. Obecné zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů v rámci NKS ? zohlednění interference jazykových, kulturních a sociálních obtíží do symptomatologie v kontextu speciálněpedagogického poradenského procesu. Kulturně-jazykově korektní diagnostika a diferenciální diagnostika NKS, diagnostika a diferenciální diagnostika NKS u osob s primárním zdravotním postižením. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky u osob narušeným vývojem řeči ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky a diferenciální diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky a diferenciální diagnostiky v souvislosti s přesahy do vývojových poruch učení nebo jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky a diferenciální diagnostiky osob se získanou neurotickou (psychogenní) nemluvností ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky a diferenciální diagnostiky získané neurotické (psychogenní) nemluvnosti, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky v souvislosti s přesahy do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky a diferenciální diagnostiky u osob s narušením článkování řeči (artikulačními poruchami) ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní principy, metody diagnostiky, mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence v rámci diagnostiky narušení článkování řeči (artikulačních poruch) v souvislosti s přesahy do jiných typů vývojových poruch. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr