Předmět: Volitelná logopedie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Volitelná logopedie 1
Kód předmětu USS/WDLO1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s vymezením, klasifikací a kategorizací v okruzích narušené komunikační schopnosti (NKS), organizace logopedické péče a dalšími aspekty poruch komunikace v kontextu poradenské práce speciálního pedagoga. Budou schopni následně detekovat symptomy jednotlivých hlavních forem NKS v mluvené i psané formě, včetně poruch neverbální komunikace a pochopit jejich dopad na oblast školní edukace a sociální komunikace. Logopedie ? základní koncepce oboru, jeho cíle a předmět, zařazení do systému oborů. Klasifikace a kategorizace narušené komunikační schopnosti a poruch komunikace, řeči a jazyka a jejich dopad do speciálněpedagogického poradenství ? specifika diagnostických kategorií dle školského, klinického a sociální resortu ? MKN 11. revize a MKF WHO a DSM V. Terminologie dle kategorizace a stratifikace podpůrných opatření v resortu školství. Vztah komunikační kompetence, gramotnosti, intelektu a NKS. Systém organizace logopedické péče. Profesní i odborné organizace se zaměřením na NKS (včetně např. poruch grafické formy) v ČR i zahraničí, využití jejich aktivit ve speciálněpedagogickém logopedickém poradenství. Základní legislativní vymezení organizace logopedické péče. Složky logopedické intervence. Aktuální péče o osoby s narušenou komunikační schopností v ČR a zahraničí a vztah k profesi speciálního pedagoga v poradenském systému. Specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Formy pregraduálního a postgraduálního studia, možnosti specializačního vzdělávání v rámci NKS. Aktuální trendy. Základní principy a prostředky logopedické péče ? specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu a dalších institucí zaměřených na NKS. Fyziologie produkce a percepce řeči. Plánování a programování artikulované řeči, fatické funkce, neurologické podklady komunikace, řeči a jazyka, produkci a percepci lidské řeči. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání. Ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji. Vliv laterality. Bilingvismus a multikulturalita v logopedii z pohledu speciálního pedagoga ? poradenského pracovníka, vliv změn komunikačních, technologie v komunikaci, sociální sítě, kyberprostor a jeho vliv na vývoj komunikace. Primární a sekundární obecná symptomatologie NKS v dětství, dospívání a dospělosti ? problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti vývojových poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity apod.. Dopady symptomů na vzdělávací proces, sociální komunikaci a vztahy. Obecná a prolínající etiologie NKS a dopad příčin na symptomatologii v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým poruchám intelektu, senzorickým deficitům, vývojovým poruchám učení, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad a vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii). Genetické vazby a jejich dopad na vznik NKS a vztah k jiným vývojovým poruchám, včetně S(V)PU. Terminologie a klasifikace, etiologie narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Symptomy narušeného vývoje řeči. Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Opožděný vývoj řeči ? terminologie a klasifikace. Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním ? mentální postižení, sluchové postižení, zrakové postižení, pervazivní vývojové poruchy, poruchy hybnosti, neurologické syndromy, psychické poruchy. Profilující osobnosti a literatura.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr