Úvod do etopedie - koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. Vztah etopedie a jiných vědních oborů - propedeutické vědní obory (pedagogika, psychologie, sociologie, penologie a kriminologie) - vybrané pojmy a jejich definice. Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. Typy rizikového a problémového chování. Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. Prevence obecně, specificky prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární, sekundární i terciální prevence. Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže. Sociální kurátor a OSPOD. Doporučená literatura: HAIDT, J. Morálka lidské mysli: proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Praha: Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-090-7. HUTYROVÁ, M. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3. KACHLÍK, P., VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. Edukační přístupy k dětem v riziku, s problémy a s poruchami v chování: Educational attitudes towards children at risk, children with behavioural problems and children with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8916-7. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6311-2. A. M. a A. CAPODIECI. Understanding ADHD: a guide to symptoms, management and treatment. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. Understanding atypical development. ISBN 978-0-367-19324-9. RIEF, S. F. How to reach & teach children & teens with ADD/ADHD: practical techniques, strategies, and interventions. Third edition. San Francisco: Jossey-Bass, 2016. ISBN 978-1-118-93778-5.
|