Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků s tělesným postižením

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků s tělesným postižením
Kód předmětu USS/WDDSO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na identifikaci důsledků tělesného postižení a závažného onemocnění, které zapříčiňují školní neúspěšnost a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Absence žáků z důvodu nemocnosti se promítají do potřeby 1. stupně PO, kterou identifikují vyučující a školní poradenští specialisté. Závažnější dopady onemocnění a tělesného postižení s potřebou PO ve 2.-5. stupni zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ (PPP a SPC pro žáky s TP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice dopadů tělesného postižení a zdravotního oslabení do vzdělávání, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační, kompenzační, adaptační, terapeutické a jiné) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby s TP a závažným onemocněním v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob s TP. - Dopady tělesného postižení a zdravotního oslabení na vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika TP v České republice (s využitím manuálů MKN, MKF core-setů). - Vzdělávací systém pro žáky s TP ? se zaměřením na předškolní, základní i střední vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky a dospělé s TP (včetně poradenství realizovaného pro tuto cílovou skupinu v sociálních službách) - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky TP a zdravotního oslabení v České republice. -Diagnostické domény posouzení míry (hloubky) dopadů TP do vzdělávání. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti TP. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s TP a zdravotním oslabením. - Charakteristika vícečetného postižení (ve spojení s TP). - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby s TP.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr