Předmět je zaměřen na identifikaci příčin SVPU (zdravotních i nezdravotních), které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Tyto příčiny identifikují v míře 1. stupně PO vyučující i poradenští pracovníci školy (ŠPP) a zejména pak poradenští pracovníci ŠPZ (PPP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice SPU a popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Diagnostika SVPU v České republice. Význam diagnostiky SVPU z legislativního hlediska. Základní vymezení kompetencí v oblasti diagnostiky SVPU v České republice (poradenská síť). Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky SVPU. Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy čtení. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci korekce specifických vývojových poruch čtení. Základní intervenční pomůcky pro intervenci. - Přehled základní diagnostických postupů a diferenciální diagnostiky v oblasti specifické vývojové poruchy počítání. Základní diagnostické pomůcky. - Základní intervenční postupy v oblasti korekce specifické vývojové poruchy čtení. Základní pomůcky a materiály pro korekci dyskalkulií. - Diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Základní pomůcky pro diagnostiku. - Základní intervenční postupy při korekci specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Specifika hodnocení. - Možnosti diagnostiky a specifické postupy v oblasti dyspinxie, dyspraxie a dysmuzie. - Základní oblasti metodiky ovlivňování dílčích funkcí v souvislosti se specifickými vývojovými poruchami učení. - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se specifickými vývojovými poruchami učení v resortu školství, specifika integrace osob se specifickými vývojovými poruchami učení, individuální vzdělávací plán.
|