Cíle: Cílem předmětu je podat studentům v ucelené formě základní přehled o možnostech diagnostiky a poradenství jedinců s poruchou autistického spektra napříč resorty. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v terminologii vázané na diagnostiku a poradenství; orientovat se v základních diagnostických nástrojích určených k diagnostice osob s PAS; orientovat se v aktuálním poradenském systému (poradenských zařízeních a službách) určenému osobám s PAS a jejich rodinách; nastavit základní poradenskou nabídku služeb pro jedince s PAS nebo rodiny s dětmi s PAS. Výukové teze: Prevalence a význam včasné diagnostiky osob s PAS (v ČR a zahraničí). Specifika diagnostického procesu u jedinců s PAS. Screening a screeningové metody. Diagnostické nástroje (dotazníky, testy, observační metody). Posuzování míry SVP u jedinců s PAS (diagnostické domény u jedinců s PAS) Význam poradenských služeb u jedinců s PAS. Poradenství v resortu MŠMT ČR. Poradenství v resortu MPSV ČR. Poradenství v resortu MZ ČR. Doporučená literatura: BREJLOVÁ, D., PTÁČEK, R., SOUKUPOVÁ, T. Příručka ADOS-2 Diagnostika a hodnocení poruchy autistického spektra, Praha: Hogrefe ? Testcentrum, 2014. ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog posuzování míry speciálně vzdělávacích potřeb, část II. (diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra). 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6. DOW, D., DAY, T.N., KUTTA, T.J., et al. Screening for autism spectrum disorder in a naturalistic home setting using the systematic observation of red flags (SORF) at 18?24?months. Autism Research. 13(1), 122?133, 2020. ISSN 1939-3806. DUDOVÁ, I., HRDLIČKA, M. Použití diagnostického interview ADI-R a observační metody ADOS v diagnostice autismu. Československá psychologie, 57/5, 2013. DUDOVÁ, I., BERANOVÁ, Š., HRDLIČKA, M., et al. Screeningový test autistického spektra (CAST). Překlad původní verze (Scott, J., et al, 2002). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2017. FALKMER, T. et al. Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: a systematic literature review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 22(6), 329-40, 2013. PMID: 23322184. KAMP-BECKER, I. et al. Diagnostic accuracy of the ADOS and ADOS-2 in clinical practice. Eur Child Adolesc Psychiatry, 27, 1193?1207, 2018. KIM, S. H., THURM, A., SHUMWAY, S., LORD, C. Multisite Study of New Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) Algorithms for Toddlers and Young Preschoolers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(7): 1527?1538, 2013. KREJČÍŘOVÁ, H. Diagnostika Aspergerova syndromu: ověřovací studie české verze ASSQ a ASAS. Praha. Rigorózní práce. Filozofická fakulta, katedra psychologie. 2006. Vedoucí práce J. Šturma. LEFORT-BESNARD, J. et al. Patterns of autism symptoms: hidden structure in the ADOS and ADI-R instruments. Translational Psychiatry, 10:257, 2020. LORD, C., HOLBROOK, A., DOW, D., BYRNE, K., GRZADZINSKI, R., STERRETT, K. TOOLAN, Ch. & KIM, S. H. Brief Observation of Symptoms of Autism (BOSA) _version 7-28-20 (2020). Unpublished paper. ŠPORCLOVÁ, V. Úprava, ověření, standardizace a vydání elektronické podoby screeningového dotazníku Dětské autistické chování (DACH). Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra psychologie, oddělení klinické psychologie. 2015. Vedoucí práce M. Niederlová. THABTAH, F., PEEBLES, D. Early autism screening: a comprehensive review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 16(18), 3502, 2019. ISSN 1660-4601. THOROVÁ, K. Od časné diagnózy k účinné pomoci, diagnostika poruch autistického spektra. Pilotní studie k vytvoření screeningového testu. Praha. Disertační práce. 2003. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta.
|