Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků s narušenou komunikační schopností

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků s narušenou komunikační schopností
Kód předmětu USS/WDDLO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na identifikaci příčin vedoucích k narušené komunikační schopnosti, které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Příčiny školní neúspěšnosti s potřebou PO 1. stupně identifikují vyučující a školní poradenští specialisté (speciální pedagogové, u žáků s potřebou PO ve 2.-5. stupni diagnostiku zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ (SPC pro žáky s logopedickými vadami). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice narušené komunikační schopnosti, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby s NKS v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob s NKS. - Dopady NKS do vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika NKS v České republice (s využitím diagnostických manuálů MKN, MKF a DSM). - Vzdělávací systém pro žáky s NKS ? se zaměřením na předškolní a základní vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky s NKS. - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky NKS v České republice. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky NKS. - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti NKS. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s NKS. - Charakteristika vícečetného postižení- zejména ve spojení se sluchovým postižením a s mentálním postižením. - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby s NKS.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr