Předmět je zaměřen na identifikaci příčin vedoucích k narušené komunikační schopnosti, které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Příčiny školní neúspěšnosti s potřebou PO 1. stupně identifikují vyučující a školní poradenští specialisté (speciální pedagogové, u žáků s potřebou PO ve 2.-5. stupni diagnostiku zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ (SPC pro žáky s logopedickými vadami). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice narušené komunikační schopnosti, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby s NKS v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob s NKS. - Dopady NKS do vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika NKS v České republice (s využitím diagnostických manuálů MKN, MKF a DSM). - Vzdělávací systém pro žáky s NKS ? se zaměřením na předškolní a základní vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky s NKS. - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky NKS v České republice. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky NKS. - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti NKS. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s NKS. - Charakteristika vícečetného postižení- zejména ve spojení se sluchovým postižením a s mentálním postižením. - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby s NKS.
|