Předmět: Kombinované vady

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Kombinované vady
Kód předmětu USS/WBKOM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 12
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami. Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. 2. Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. 3. Teorie orientace v prostoru a samostatný pohyb. Prostorová orientace a její rozvoj. 4. Legislativa zaměřená na péči o osoby s kombinovaným postižením. 5. Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. 6. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. 7. Sebepojetí a budování sociálních vztahů. Pedagogické zásady. 8. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. 9. IVP pro děti a žáky s kombinovaným postižením. 10. IVP pro dospělé osoby s kombinovaným postižením. 11. Syntetický pohled na problematiku vzdělávání a výchovy osob s kombinovaným postižením. 12. Systém práce v pedagogice osob s kombinovaným postižením z pohledu požadavků. Rozvoj komunikačních kompetencí. 13. Systém práce v pedagogice osob s kombinovaným postižením z pohledu požadavků. Úpravy prostředí v konkrétních podmínkách.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním osob s vícečetným postižením. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Znalosti z předchozích kurzů speciální pedagogiky, obecné pedagogiky apsychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemný test

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
  • VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
  • VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr